onsdag, januari 08, 2020

I brist på vinter

Vi är en bra bit in i januari, men ute är det snöfritt, nästan tio plusgrader och det blåser så att fönsterrutorna skallrar framför min näsa. Ingen idealisk vinter för oss i södra delen av landet, helt klart.

Då får man leta glädjeämnen inomhus! Det gör jag. Mina blickar går ideligen till en blommande amaryllis, tre stänglar kommer upp från löken, ger hela tretton klockor! Denna skönhet är inhandlad på Ikea för överkomliga tio kronor. Har en kruka till, dock med "bara" två stänglar med feta knoppar ... Och så ska man inte glömma att tulpanerna slagit ut i dagligvaruhandeln!

Dessutom är årets julgran jättefin. Dricker fortfarande vatten och har blommor i änden på väldigt många grenar. Fast dess nådetid är förstås ändå snart ute. Jag har hunnit börja tröttna på tomtar och sådant, man längtar till våren (och ljuset!) rätt tidigt.

I vårt hus finns en annan stor tillgång som jag tyvärr är för dålig på att utnyttja, men jag gör ett nytt litet försök. Gjorde första återbesöket på mycket länge före jul, absolut inget nyårslöfte! Sådana har jag slutat med, men en snabb analys ger vid handen att jag nog trots allt kan kallas periodare. Lovar därmed inget om hur uthållig jag blir denna gång. Tog bild för att bevisa att jag verkligen varit där! Ja, i gymmet alltså!

Copyright Klimakteriehäxan

9 kommentarer:

  1. Vilken fantastisk amaryllis! Helt otrolig! Du slänger väl inte löken, va?

    Mamma och pappa hade ett år en gran som satte igång och producerade nya skott. Mamma klädde av den när det va dags men hade inte hjärta att slänga ut den i vintern så den fick stå där , blev vattnad. Men det finns ju en gräns på vad granarna klarar så till slut la den av och då åkte den ut.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nä brukar gräva ner lökarna men man kan inte lita på att de kommer tillbaka. Kul med granar som inte bara barrar!

      Radera
  2. Jag älskar verkligen amaryllis!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jättefina - men köpte inga lökar i år, eftersom de ofta rusar i höjden innan blommorna slår ut och då blir de så svårthanterliga. Så jag brukar satsa på snittblommor. Men de här för tio spänn slår ju det mesta!

      Radera
  3. Vädret och den gröna vintern här är helt i min smak. Å det var faktiskt drygt 10 grader här idag och liiiite sol. Det blåste mest under natten, men det tycker jag är lite romantiskt;-)
    Ett gym i huset är verkligen toppen! Då slipper man ju gå längre än nerför trappan, eller rättare sagt ta hissen;-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag skulle gärna ha lite lagom vinter, med frost på träden, sol och vindstilla! Men inte kallare än minus 5! Om gymmet: du anar inte hur långt det kan vara. Ibland.

      Radera
  4. toppen, går bra med mina nyårslöften också, igår hade jag med mig tre barnbarn till simhallen.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Blir aldrig mer nyårslöften för min del. Bara deprimerande när det spricker - och det gör det, för mig!

      Radera
    2. fel inställning, du har ju i alla fall försökt!

      Radera