måndag, mars 02, 2020

CITAT om en känsla jag känner igen

"Jag är på karnevalen på Trinidad och känner mig som en lyktstolpe. Jag vill också kunna dansa. Så där. /.../ Men att få till rumpan som här – är stört omöjligt.
Ena skinkan åt höger, andra åt vänster, hela rumpan 
i en egen rytm och så resten av underlivet ska snurra åt andra hållet. Här talar vi varken om trefjärdedelstakt eller ens åttondelar. Det är turbo. Jag försöker, men är förlorad i alla bemärkelser, söker rent fysionomiska försvar: min rumpa har helt enkelt inte fyra varvsinställningar."

-Oj oj så väl jag känner igen situationen som Lotta Lundberg beskriver i en krönika i 
dagens Svenska Dagbladet. Jag har visserligen aldrig varit på karneval i Trinidad, 
men det där med att absolut inte kunna hänga med på dansgolvet där alla andra förefaller ha rytmen i blodet, det har jag lidit av åtskilliga gånger. Glömmer aldrig en kväll på Bola Prieta i Rio de Janeiro. Jag var drygt trettio. Bredvid mig dansade en kvinna som nog nosade på sin åttionde födelsedag. Hon rörde sig som en ängel, medan jag ... knappt rörde mig alls.
Och aldrig har jag lyckats bli ens en smula bättre på rumpvickning!

8 kommentarer:

  1. Underbart beskrivet! Det är som magdans, hur gör de för att skaka loss så? Är hindret fysiskt eller psykiskt? Eller en kombination?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Kombination, säkert! Ett glas vin hjälper somliga. Biter dock inte på mig ...

      Radera
  2. Hahaha, ja jisses, sån rumpa är bara att drömma om :D

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja jag tyckte hon beskriver det på pricken!!!

      Radera
  3. Läste också Lotta Lundgrens krönika i SVD. Log igenkännande- Tycker jag känner igen mig i din beskrivning. Har inte direkt lyckats såå bra trots många tappra försök både i Brasilien och några andra länder. Inser att det nu är för sent. Tror inte min rumpa heller är gjord för detta.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag har dessutom upplevt mig som otroligt lång - mitt blonda huvud som inte rörde sig i takt med resten av folket syntes över allt annat ... de andra var ju svarthåriga allihop ...

      Radera
  4. Hahaha! Alltså en sak är ju helt klart här. Våra och de flesta västerlänningars rumpor är liksom inte byggda för att dansa "turbo". Vi saknar både volym och "tyngd" om man säger så.
    Själv har jag aldrig tyckt om att dansa, med undantag disco, då jag slapp trampa folk på fötterna;-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Men en och annan kan ju! Fast visst är det märkligt. Finns bitar på Youtube med riktigt små barn, i blöjålder rent av, som dansar med gudomlig feeling och suveränt rörelsemönster. Det är verkligen inga svenska ungar ...

      Radera