torsdag, mars 12, 2020

Helgfrågan

Ibland är de här frågorna som Mia i bokhörnan kommer med på torsdagar långt ifrån enkla att besvara. Det gäller i högsta grad dagens:
Nämn en bok som gjort stort intryck på dig. Tja, jag gör det lätt för mig i alla fall!

Med risk för att verka tjatig återkommer jag till en reportagebok som jag önskar att många, många läser. Än en gång säger jag alltså "Två systrar", en mästerlig bok av Åsne Seierstad. Läsaren får inblick i en värld som känns (åtminstone för mig) oerhört främmande, trots att alla beståndsdelar finns i vår omedelbara närhet.

Ja, boken utspelar sig i Norge, men jag är övertygad om att samma fenomen går relativt enkelt att hitta också i Sverige. Vi som följde serien "Kalifat" som nyss sändes av SVT känner garanterat att det förhåller sig på det viset. Att komma till paradiset genom att bli självmordsbombare lockar långt ifrån alla ... och det är väl en evig tur.

Bonusfråga: Finns det något du skulle vilja bli bättre på?
Ojojoj. Svaret är ja, men listan för lång för att få plats här! Men tänk om man vore perfekt, så enkelt allt vore då ...

Copyright Klimakteriehäxan

24 kommentarer:

  1. Ja det finns mycket man vill bli bättre på, sticka är ett exempel. Det blir bara enkla saker.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Stickning har jag varit rätt bra på, men nu har jag tappat både lust, motivation och intresse ... och därmed rimligen också eventuell tidigare skicklighet!

      Radera
  2. inte läst din bok, inte sett Kalifat

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det tycker jag att du ska göra! Läsa boken framför allt!

      Radera
  3. Den boken vill jag också läsa. Jag har börjat se Kalifat nu, och den är ju otroligt stark.

    SvaraRadera
    Svar
    1. De som gjort serien har läst Seierstad, och läst noga!!!

      Radera
  4. Nej du, perfekt vill jag då inte vara. Jag skulle ha hur tråkigt som helst, och du med gissar jag;-)

    Ska köpa boken, men jag har inte sett den i pocket än. Har sett Kalifat, vilket troligen de flesta ha gjort. Den serien var realistisk och oerhört bra. Och boken verkar vara lika bra den.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Den finns absolut i pocket! Boken är delvis grund till Kalifat, påstår jag.

      Radera
  5. såg Kalifat. fick en känsla av att den var realistisk. Seierstad kan jag absolut tänka mig att läsa

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hon är superbra. Vilken research! Jag föreslår att man börjar med att läsa hennes efterord, där beskriver hon hur hon gått tillväga.

      Radera
  6. Det låter som en intressant och gripande bok.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Skrämmande, imponerande, upplysande.

      Radera
  7. "Två systrar" grep tag i mig också och på olika sätt. (Tycker att Åsne Seierstad skrivit fler böcker som berört mig.)
    Saker att bli bättre på. Ja, att se till att göra mer av det jag vill. Tycker ibland jag har alltför lång startsträcka. Var bättre på detta förr och vill ta det tillbaka.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hon har blivit min idol, snudd på!!! Har kvar Breivik-boken att läsa, den står i hyllan.
      Jag är de korta startsträckornas stjärna - vilket kan reta gallfeber på min omgivning ibland! :-D

      Radera
  8. Frågan är om allt vore enklare om man var perfekt? Skulle man själv inse att man var perfekt eller skulle man ändå sträva efter att bli lite bättre? :)

    http://kajsasbokblogg.wordpress.com

    SvaraRadera
  9. Den där boken har jag tänkt att läsa länge.

    SvaraRadera
  10. Hmm... så bra alltså, får kanske ta o läsa den då.

    SvaraRadera
    Svar
    1. ALLA borde läsa den. Faktiskt. Så aktuell och viktig.

      Radera
  11. Ja svaret på bonusfrågan kan bli väldigt långt..

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ack ja - men den duckade jag för ...

      Radera
  12. Den boken är jag nyfiken på, har nämligen läst annat av Seierstad som jag tyckt varit intressant.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hon är helt enkelt lysande. Jag ska ta boken om Breivik endera dan, den ligger här och väntar.

      Radera