söndag, mars 15, 2020

Varning för hunden

Precis i skarven mellan husvägg och trottarens gatsten sitter den, skylten med hunden
som tänker bajsa. Men om vovven är lydig OCH läskunnig uppfattar hen varningen
och flyttar till något annat ställe för att uträtta sina naturbehov ...
Skyltat på stan ännu en skyltsöndag! Kolla andra bloggare som jagat runt i veckan efter skyltar som är snygga, otrevliga, roliga, kreativa, informativa eller bara  tja, skyltar ... Tolkningen av begreppet kan vara ytterst generös! BP har listat alla som brukar delta.

Bara en stillsam undran när man tittar på pubens skyltning: stämmer det att det inte
spelar nån roll vad som sägs om en produkt bara den nämns? Är Corona alltså
en säljsuccé och Månadens Öl? Fast den inte har ett smack med viruset att göra ...
Den här "skylten" är bara 30 mm bred (jag har mätt!) men en viktig liten sak. Vi
brukar ju köpa det Rosa Bandet för att stödja kampen mot bröstcancer, eller hur?
Det här är Mustaschkampens märke och när man köper det väljer man att ställa
upp för kriget mot och forskning kring prostatacancer, som är Sveriges allra
vanligaste cancersjukdom. Varje dag året om får 27 män diagnosen.
Märket kostar 30 kronor och säljs av bl a Guldfynd.
Man skulle kunna tro (hoppas?) att detta är en lärobok i hur man 
skiljer på "jag","mig", "ensam"och "själv" men det är att hoppas 
för mycket. Däremot kan den hugade fylla i boken med egna 
uppgifter och funderingar, ungefär som i forntidens kompisböcker,
 om ni minns dem?  Lagerhaus saluför den här. 
Och jag väljer att tolka bokomslaget som en skylt.
Är med i en Facebook-grupp för folk som gillar korsstygn med lite studs i.
Där ser jag i dag detta vackra handarbete, en superaktuell skylt!
Bara att plocka fram en bit aidaväv, nål och moulinégarn och sätta fart.
Copyright Klimakteriehäxan

13 kommentarer:

  1. en sån skylt skulle vi behöva... vi har trädgård vid vägen, förstår inte hur vissa hundägare kan tro att vår trädgård är hundrastplats!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Bara att sätta igång och tillverka en!

      Radera
  2. Det är ju inte hundarnas fel, det är ägarna man ska bli sur, arg, irriterad osv på. Fattar inte hur de kan låta hundarna springa runt och pinka ned bilar och cyklar heller.

    Mustasch-kampen, hade de inte ett blått band i stället för ett rosa? Det lilla märket var i alla fall rätt snyggt.

    Boken, säljs den? Jag skulle i och för sig kunna tycka att det är en bra present till ens föräldrar, att de får skriva ned sin historia. Det är så mycket de har att berätta egentligen.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ahhh ... finns redan en sådan bok: Min historia. Eller Mamma, berätta för mig.

      Radera
    2. Prostatakampen hade ett blått band, antar att de bytt mot mustaschen? Jo, Lagerhaus (det skrev jag väl?) säljer boken. Lyckas man uppmuntra sina föräldrar att berätta om sånt som en gång var är det otroligt värdefullt.

      Radera
    3. Och ja, självklart är det hundägarna som gör fel!

      Radera
  3. Gillade hundskylten och säkert kan en hundägare se den och förstå innebörden. Den är ju dessutom diskret.
    Tror nog att Corona ölet kan ha fått ett uppsving. Men jag vet att det särskilt sommartider varit populärt.
    Vad gäller boken så är den ju riktigt bra.Vet att liknande fanns när jag föddes 1949 och då började mina föräldrar, mest mamma, skriva och det gjorde hon fram till jag konfirmerades. Rolig läsning. Och sedan fortsatte jag själv att skriva i den under många år.
    Men jag skulle nog kunna tänka mig att köpa den här. För mycket finns kvar att skriva ner. För min egen del. Tack för tipset.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är nog en bra idé, bara att slå till!

      Radera
  4. Tycker mycket om den enkla men roliga skylten med hunden. Sådana "målningar" med likadant budskap ser man ofta i Spanien och Israel. Kul att idén har kommit hit!
    Även dålig reklam sägs ju vara bra, bara den syns. Så här gick det för bryggeriet i slutet av februari:
    https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/RRw732/olbryggeri-i-miljardforlust-efter-corona-utbrottet
    Mustaschkampens märke är faktiskt betydligt snyggare än det för bröstcancer.
    Korsstygnstavlor eller vad man kallar dom är inte min grej. Texten är dock absolut klockren, speciellt nu i corona-tider. Då texten är aningen "hård" hade jag nog inte gjort en blomranka på sidan utan nåt mera passande, som två händer med en tvål till exempel;-)
    En toppen skyltmix! Tusen tack för den och länken:-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Corona är uppenbarligen problem! Om korsstygnsskylten: poängen med den där sajten är att man broderar traditionella mönster exvis blommor men kombinerar med oväntade budskap, de flest rätt grova. Det är den udda kombinationen som är vitsen, helt enkelt. Och jag fnissar. Vem vill ha en liten textil tavla med händer och tvål på??? :-D Inte jag i alla fall! Fast jag kommer nog inte att skaffa en som på bilden heller ...

      Radera
  5. Mustaschkampen är viktig! I Dalarna har vi helt orimliga väntetider på behandling för prostatacancer, och bara här på vår lilla ort finns en hel drös karlar som är drabbade...
    Corona-ölen såg jag nån notis om igår, enl Systembolaget hade den en stabil marknadsandel, men var mer ett sommaröl. Hundskylten ser bekant ut, har sett den vid någons tomtgräns, någon som inte vill ha gratis gödsel i form av bajs...
    Fina skyltar

    SvaraRadera
    Svar
    1. Väldigt vanlig sjuka, tyvärr. Känner en hel rad drabbade även jag. Jag hade inte sett hundskylten förut, men förstår verkligen att folk inte vill ha kiss och bajs i portar och rabatter i sin närhet. För att inte tala om barnens sandlådor!!!

      Radera
  6. Hunden ja... det är nog matte/husse som ska läsa. Ölen ja, mycket skämt om en viss sort i dessa tider, jag tycker dock att den är god. Tvätta händerna är en viktig del ja.

    SvaraRadera