torsdag, mars 19, 2020

Läslust, vart tog du vägen?

Hur gör du för att hitta motivation och inspiration till att läsa?
Oöppnad julklapp ...
För närvarande har jag lite lässvårigheter, utan att kunna sätta fingret på vad problemet är. Tittar på rader av olästa böcker och några påbörjade. Så sträcker jag mig efter mobilen eller gör något annat ... Läslusten är tyvärr väldigt frånvarande, trots att jag har rader av böcker jag egentligen vill läsa. Hoppas det går över!

Bonusfråga: Har du någon favoritmusik du lyssnar på samtidigt som du läser? 
Nej, aldrig musik parallellt med läsning. I alla fall om jag får bestämma själv. Sedan kan det ju hända att någon sorts "skvalmusik" sipprar in ändå. Är det en text som sjungs lyssnar jag ofelbart på den, och det funkar ju som alla förstår inte alls!

Det där var helgfrågorna från Mia i bokhörnan denna gång. Önskar verkligen att jag hade kunnat ge tips om hur man får fart på läslusten, men i själva verket är det jag som behöver de där knepen! Visserligen är det så att kameran också snor en del lästid, men det är bara en liten portion.

Fotomotiv i dag: blommande träd, men inte i Kungsan utan på
 Bysistorget på Södermalm.
Copyright Klimakteriehäxan

20 kommentarer:

  1. Oj då! Det var ett otippat svar fån din sida. Kanske du tänker för mycket på Coronaviruset, då tappar man lätt lusten för allt annat.
    Köpte åtta böcker på rean, har 6 kvar att läsa, så jag har inte tappat läslusten. Åt andra sidan har jag bara dessa 6 som står och väntar på mig. Inga långa bokrader här inte.

    När jag var ung hade jag alltid musik på i bakgrunden. Kunde liksom aldrig koncentrera mig när det var tyst. Nåt min mamma aldrig förstod. Nu funkar det inte med musik längre, men gärna några "naturliga" bakgrundsljud.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tror inte jag ska skylla på corona. Drabbas av detta ibland, en nyhet på senare år. Förr läste jag alltid, med samma sug!

      Radera
  2. Är också lite i ofokus nu, går lite upp och ner med läsningen. Fin bild!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Svårt låta bli att plåta de där blomstren! Och då kan man i a f hitta fokus, om mobilkameran är på humör ...

      Radera
  3. det är förskräckligt när läslusten sviker, tycker jag. hoppas att du snart blir lässugen igen

    SvaraRadera
    Svar
    1. Första gången det hände hade jag pliktläst för mycket i jobbet, böcker jag aldrig skulle ha valt själv. Det straffade sig.

      Radera
  4. Jag har alltid en bok jag läser men är periodare. Det innebär att då gör jag nästan ingenting annat än läser, skyndar mig igenom allt annat för att få läsa. Är inne i en sådan period nu sedan en dryg månad. Läsplattan är med överallt när jag rör mig i huset. Helst sitter jag ute med stora solhatten på huvudet men vädret är lite si och så just nu.

    Det är nog bara att vänta, lusten kommer tillbaka. Ofta tror jag det hänger på att man ska hitta rätt bok som stämmer överens med sinnet just då, sedan drar det liksom bara igång. Hejdlöst!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Man kan vara periodare på mycket - böcker är väl ändå en av de bättre varianterna! Hoppas hitta just den där boken, den som löser upp knuten, snart!

      Radera
  5. Jag har inte heller någon vidare läslust men hoppas det kommer tillbaka.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det måste den ju göra. Frågan är hur länge man ska behöva vänta?

      Radera
  6. Boken om Selma kan varmt rekommenderas! Jag lyssnade på den och den var otroligt bra. Fast jag får erkänna att när jag bläddrat i den i bokaffären har den inte känts lika lockande, ganska tråkig layout tycker jag. Men som sagt, innehållsmässigt mycket bra.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag VILL verkligen, men lyckas hela tiden göra annat.

      Radera
  7. Så tråkigt när läslusten sviker.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja livet blir tråkigare, utan tvekan.

      Radera
  8. Inspiration vad gäller böcker finns ju hur mycket som helst numera, så svackor i läslusten blir aldrig särskilt långvariga eller djupa. Rätt som det är snubblar man över en sådan där bok man bara sugs in i! ;)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hoppas snubbla snart!!! Kanske Selma ...?

      Radera
  9. Jag är nog lite ofokuserad just nu...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Många saker slåss om vår uppmärksamhet, så är det ju. Kan vara svårt att stänga av.

      Radera
  10. Jag har bristande koncentration just nu, och läser därför inte så mycket.

    SvaraRadera
  11. Tråkigt när läslusten försvinner. Jag skulle vilja läsa så mycket mer just nu, men har svårt med koncentrationen eftersom jag blir så lätt distraherad av att hålla koll på nyheter osv.

    SvaraRadera