söndag, september 12, 2021

Dagens ord 104

PRONOMENRUNDA

-En nyordning införd på politiskt korrekta agendor efter att jag (nästan helt) slutat gå på sammanträden ... Nutidens människor vill ibland inte identifieras som hon eller han utan föredrar det könsneutrala hen. Vilket (till min milda förvåning) tycks ha lett till denna punkt på dagordningen, lagd i mötets inledning. Och alla deltagare får därmed chansen att manifestera var de känner sig hemma. Det är väl bra, antar jag, men jag hade aldrig kunnat gissa att behovet skulle uppstå!

12 kommentarer:

  1. hen har varit med i Svenska Akademiens ordlista några år

    SvaraRadera
    Svar
    1. Och jag hade klarat mig bra utan alla åren dessförinnan ... men nu använder jag hen-formen emellanåt.

      Radera
  2. Du får ursäkta men herregu ...
    Vet inte vad som är mest skrämmande: att det behöver stå med på agendan eller att det står med på agendan. Om du förstår hur jag menar.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja lite häpen blir man eller hur?

      Radera
  3. Inte jag heller. Men behov tycks finnas.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Undrar om jag kommer att stöta på det där behovet nån gång?

      Radera
  4. Så rätt som det är sagt. Vår generation har nog aldrig tänkt i "hen-banor" och jag har svårt för hen faktiskt.
    Till och med paneler som SIFO har utökat sin lista:
    Är du
    Kvinna
    Man
    Hen...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag använder "hen" ibland för att det är rationellt, i st f "hon eller han" men det gick faktiskt bra utan också1

      Radera
  5. finnar har alltid haft ett ord, och kvinnorna har alltid fått alla rättigheter samtidigt som männen i lagböcker! Universitetsstudier, rösträtt…

    SvaraRadera
  6. Har tyckt att det varit jättefånigt det här med hen, men plötsligt har jag kommit på mig själv med att skriva det. Att lära gamla hunder.....

    SvaraRadera
    Svar
    1. Japp, plötsligt sitter vi fint som de duktigaste vovvarna ... :-D

      Radera