lördag, september 18, 2021

Veckans mening – om flyktiga pengar

Veckans mening är en sorts lördagsgodis som Skriv-Robert inspirerar till. Det gäller att lyfta fram en mening ur veckans läsning, något som fått en att hejda sig om än aldrig så lite. Kanske är det sorgligt, roligt, korkat eller imponerande jättesmart? Överlåter åt er att bestämma vilken etikett som passar, när jag inte kan låta bli att plocka ännu ett exempel ur Caroline Edengrens och Karin Hoxters tunna men tämligen pricksäkra "Shoppinglogik: Konsten att försvara sitt handlande":

Det är lika bra att jag handlar nu medan jag har pengar, annars kommer de bara att gå åt till annat.

Copyright Klimakteriehäxan

22 kommentarer:

  1. Perfekt sätt att resonera på vägen mot Lyxfällan.

    SvaraRadera
  2. konsten att försvara sitt handlande - en sak in en sak ut, säger mina barn, gäller allt!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Fantastisk metod, helt klart. Jag tror dock inte att jag är där riktigt än ...

      Radera
  3. Lite så fungerade jag innan jag fick det så pass bra ställt att pengarna inte med automatik tog slut före nästa lön / pension.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Och du överlevde ju uppenbarligen!!! (som tur är)

      Radera
  4. Svar
    1. Men det är ju så sant som det är skrivet!

      Radera
  5. Ha ha, ja, så kan man ju resonera :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Fast inte för ofta och för länge ...

      Radera
  6. Jag lever då inte efter den principen, gillar att ha ett skafferi oavsett om det gäller pengar, mat eller saker. Det ska finnas om jag behöver det. Pengar är svårare att samla då man ju alltid har utgifter.

    Min svärmor kunde inte gå ut ur en affär utan att köpa något. Det var väl därför hon hade väskor, skor och kläder i mängder. Jag vet inte hur många hårklämmor hon hade, de fyllde en back, många helt oanvända. Servetter i tusental ... Filtar, täcken och kuddar till ett kompani.

    Har skrattat och skakat på huvudet många gånger åt henne.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hårklämmor - se där en sak som jag faktiskt INTE har! :-D
      Man kan nog skaka på huvudet åt mig ocksånär jag är i shoppingtagen ...

      Radera
  7. Försöker också efter principen "en ska in, en ut". Fungerar ibland. Men visst unnar jag mig i princip det jag vill. Men köpa bara för att är inte min grej.
    Nu är jag så gammal att jag är "välfylld" med det mesta. Och vad gäller pengar kommer det ju in nya varje månad.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag köper inte bara för att - utan för att jag blir så himla sugen! Men när jag avstår beror det ofta på att, som jag brukar säga, jag fick ingen salivavsöndring av det där ...

      Radera
  8. Klockrent! Äntligen har ordet "villhöver" fått en giltig förklaring - hahaha:-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Absolut!
      https://klimakteriehaxan.blogspot.com/2019/05/dagens-ord-56.html

      Radera
  9. Svar: Hahaha! För ett ögonblick trodde jag att du menade allvar;-)
    Det är ungefär samma sak som med Skyltsöndag. Pumita skulle aldrig ha tillåtit skyltar som var tagna från nätet. Hon var betydligt mera "ambitiöst" än vad jag är. Gissar att hon skulle underkänna ungefär 70 procent av skyltskörden idag;-)

    PS. Kan faktiskt säga att jag roterar alla "fådda" bokmärken. Läser ju faktiskt mellan två och tre böcker i veckan under sommaren, så bokmärkena kommer väl till pass. Sedan har jag ju alltid favoriter såklart;-) DS.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag har ju uppenbara problem med skyltarna f n, ser inga - och tar inga från nätet om jag inte råkar se nåt sensationellt, men då ber jag om tillåtelse först ... så det blir ingen skyltsöndag hos mig denna vecka heller! Inget nytt bokmärke heller för den delen ...

      Radera
  10. Konstigt resonemang. Rätt korkat får man väl påstå?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja effekten är väl inte den bästa ...

      Radera
  11. För att undvika just den situationen gör min 45-åriga dotter följande: hon skickar slantar till sin mor som får föra tillbaka slantarna kring den tjugonde varje månad. För då behövs dom minsann...say no more!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Alla sätt är bra! Du funkar son broms och hon kanske behöver det!

      Radera