torsdag, september 19, 2019

Nyläst och bokmärken

Är sent ute med svar på helgfrågan denna vecka. Frågan som kommer från Mia i bokhörnan lyder:
Hur går det med läsningen? Har du läst någon riktigt bra bok?
Bonusfråga: Hundöra eller Bokmärke?


Låt mig för ovanlighetens skull börja med bonusfrågan. Att hundöron bara passar på människans bästa vän, det är ju glasklart. Alltså använder man bokmärken om man inte är fyrbent.

Och som många av er vet är vi ett gäng bloggare som gillar böcker och som också har lagt upp lager av bokmärken. Vi har visat ett i veckan, på lördagarna, och jag har lyckats leta upp fler än femtio stycken! Om du klickar på etiketten "bokmärken" här nedan ser du alla. Några är riktigt fina små snyggingar, jag lovar! 

Själva läsningen då? Jo, jag har haft en rätt bra period. bland annat därför att jag tvingat mig att använda min surfplatta och ladda ner e-böcker. Det har gått över förväntan. En riktigt bra bok jag nyligen läste är "Brun flicka drömmer", jag skrev om den här.

"Gun Love" av Jennifer Clement är också en bok att rekommendera. Clement verkar verkligen begripa sig på hur unga flickor tänker och reagerar under svåra förhållanden. Här skrev jag mer om den.

Men jag har också avbrutit läsningen av två böcker och är tämligen kritisk till ytterligare någon, så jag kompletterar med dem. Vänder på helgfrågan lite grand, helt enkelt!

Katarina Frostenssons "K" blir snabbt urtråkig. Skrytsamt pepprar hon läsaren med citat både ur andras och egna texter, mellan varven av försvar för maken som (till skillnad från de flesta andra människor) aldrig gjort något dumt. Jag avbröt läsningen efter lite mindre än halva boken.

Aase Bergs "Haggan" företer vissa likheter med "K". Ännu en författare som verkar känna sig tvungen att briljera med alla fina titlar hon läst och alla geniala texter hon själv skrivit. Tog mig igenom hela men hade klarat mig väldigt bra utan.

Även andra halvan av hyllade "Stål" (Acciaio) av Silvia Avallone kommer att förbli oläst. Har man läst Elena Ferrante behöver man väl inte ytterligare två italienska tonårsflickor ute på äventyr? Jag kände i alla fall inte att jag behövde det.

Copyright Klimakteriehäxan

16 kommentarer:

  1. böcker du avbrutit är klart läsvärda... men tiden får visa om de bara är dagsländor.

    SvaraRadera
  2. P.S.
    har man läst Elena Ferrante så vet man att tonårsflickor växer till kvinnor... och till 70-åriga tanter, kallas utvecklingsroman.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Haha, säjer du det ... :-D - fast jag tror att jag vet det utan att ha läst romaner ...

      Radera
  3. Haggan och Stål håller jag inte med dig om. Tyckte att de var bra. K har jag inte läst. Men det har hänt mig ett par gånger att jag slutat läsa böcker i år.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Visst är det bra att man får tycka olika!?

      Radera
  4. Livet är för kort för att man ska använda det till att fortsätta läsa böcker som tråkar ut en.

    SvaraRadera
  5. Stål gillade jag. Den kom dessutom före Ferrantes. K vill jag gärna läsa - fast jag misstänker att jag kommer att reagera på hennes försvar av Klådan. Haggan har jag nersparad på Storytel liksom Brun flicka drömmer. Vi får se vad som blir läst.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hade jag läst Stål först, dvs före Ferrantes, tror jag att jag tyckt bättre om den. Jag tyckte iofs inte att den var dålig kände mer att det var mer av samma sort. Brun flicka går snabbt att läsa, märkligt bra tycker jag utan att kunna förklara varför!

      Radera
  6. Jag har också börjat samla på bokmärken. Det är utmärkta souvenirer!

    SvaraRadera
  7. Stål tyckte jag om. Liksom Ferrantes serie men det var ganska lång tid mellan läsningen av dem så det kanske gjorde sitt till. K och Haggan är jag inte sugen på att läsa, men det kan ändras.

    SvaraRadera
  8. Just, hundöron hör till hundar och bokmärken till böcker, så skall det vara! :)

    SvaraRadera
  9. Jag läste och gillade Stål, men det är rätt länge sen.

    SvaraRadera
  10. Det är tråkigt när man måste avbryta en bok men är den dötråkig så..

    SvaraRadera
  11. Jag är glad över att dela mitt vittnesmål här, jag är brenda och har varit gift för länge sedan, var nöjd med mitt äktenskap, inte förrän det fjärde året i vårt äktenskap, när min make började lyssna på skvaller om att jag inte var trogen till vår äktenskapliga löften, jag försökte få honom att förstå att det hela var en lögn, men han förlorade kärlek, förtroende och förtroende för mig. Så vi blev gnagande par och fyllde sedan för en skilsmässa, senare blev vi separerade. Två år efter vår skilsmässa försökte jag leva ett normalt liv men jag kunde inte, så jag inledde en sökning på hur man skulle få tillbaka min man, och då hänvisades jag till Dr. IZOYA, en stor och mycket andlig man som älskade en kärlek stava för mig och fick min EX att återvända till mig inom 48 timmar. med glädjen och lyckan i mig släpper jag hans kontakt, drizayaomosolution@gmail.com. Ta kontakt med honom, han är verkligen en stor och mäktig man. Hjälper också till att följa frågor ...
    (1) Stop Divorce (2) End Barrenness (3) Behöver andlig hjälp (4) Alla typer av stavning

    SvaraRadera