fredag, september 27, 2019

Inhopp i sagans värld

  1. Vilken är din favoritsaga från när du var liten? Kan ha varit berättelsen om Nalle Lufs, av Gösta Knutsson. Nalle, som blev ensam när hans mamma sorgligt nog dog, men som sedan hittade Lotta och Mormor.
  2. Vilken sagokaraktär passar bäst in på din personlighet? Väldigt svårt att hitta någon jag känner mig besläktad med. Kan bara hoppas att ingen tycker att jag påminner om Häxan i "Hans och Greta" eller om Styvmodern i "Askungen" ...
  3. Vilken sensmoral från en fabel gillar du? "Den som är väldigt stark måste också vara väldigt snäll". Fast det kommer inte från en fabel utan från Pippi Långstrump.
  4. Vilken film baserad på en saga är din favorit? Disneys version av Rudyard Kiplings "Djungelboken". Kan se den många gånger till.
  5. Det var en gång…” – hur skulle du fortsätta sagan om dig? "... en liten flicka på vischan som läste böcker och drömde om att få se världen. Så småningom fick hon se riktigt mycket av den, fast det hade verkat så osannolikt. Men hon hade alltid kvar saker hon drömde om."
Faktiskt inga busenkla fredagsfrågor som ElisaMatilda ställer denna vecka! Vi lever förvisso inte i sagornas värld, utan under betydligt robustare förhållanden än de som skapats på papper, ofta för väldigt länge sedan.

Copyright Klimakteriehäxan

11 kommentarer:

  1. Oj, jisses vilka svåra frågor som verkligen kräver stor eftertanke! Jag som ÄLSKAR sagor! Skulle ha jättesvårt att svara på på frågorna så jag låter bli. Men hjärnan snurrar på vidare ...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja det var verkligen inte alldeles enkelt! Du kan kanske komma loss med dina lite senare?

      Radera
  2. Du gjorde betydligt bättre ifrån dig med frågorna än jag kan jag säga, vilket kan bero på att ditt långtidsminne verkar vara betydligt fräschare än mitt. Jag fick faktiskt ge mig;-)
    Bra svar från din sida:-)

    SvaraRadera
  3. Nalle Lufs??? Gösta har jag hört talas om men inte den sagan! Jag ville också se världen precis som du, jag ville bli upptäcktsresande, men den mesta världen var visst redan upptäckt! Trevlig helg

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nalle Lufs får flytta hem till Lotta och Mormor och han möter förstås en helt ny värld. I mitt minne för evigt hans svar när Lotta frågar om han har tandborste och nattskjorta? Då säger Nalle "Tandskjorta och nattborste kan man väl alltid få låna" och det glömmer jag aldrig!

      Radera
  4. det var inga lätta frågor. smart att svara på vilka sagokaraktärer du inte vill vara.betydligt lättare. Djungelboken tycker jag också mycket om

    SvaraRadera
    Svar
    1. Faktum är att jag gillar flera av Disneys sagofilmer. Min dotter älskade "Svärdet i stenen", det gör hon kanske än?

      Radera
  5. Det verkar vara en trevlig sida - fredagsfrågorna - så jag tänkte hänga på. Sagor har jag alltid varit väldigt förtjust i och jag tror inte att jag har någon svårighet att svara på dem. Håller med om att Nalle Lufs också gjort ett outplånligt intryck på mig. Sörjde över när hans mamma dog men det ordnade ju upp sig till det bästa. Kommer mest ihåg kapitlet när hans mamma blev överkörd av tåget?
    Ingrid

    SvaraRadera
    Svar
    1. Starten var förvisso sorglig, men det blev roligare sen. Du kan inte ha glömt när har diriligerade trafilifiken? :-D

      Radera
  6. Jag är glad över att dela mitt vittnesmål här, jag är brenda och har varit gift för länge sedan, var nöjd med mitt äktenskap, inte förrän det fjärde året i vårt äktenskap, när min make började lyssna på skvaller om att jag inte var trogen till vår äktenskapliga löften, jag försökte få honom att förstå att det hela var en lögn, men han förlorade kärlek, förtroende och förtroende för mig. Så vi blev gnagande par och fyllde sedan för en skilsmässa, senare blev vi separerade. Två år efter vår skilsmässa försökte jag leva ett normalt liv men jag kunde inte, så jag inledde en sökning på hur man skulle få tillbaka min man, och då hänvisades jag till Dr. IZOYA, en stor och mycket andlig man som älskade en kärlek stava för mig och fick min EX att återvända till mig inom 48 timmar. med glädjen och lyckan i mig släpper jag hans kontakt, drizayaomosolution@gmail.com. Ta kontakt med honom, han är verkligen en stor och mäktig man. Hjälper också till att följa frågor ...
    (1) Stop Divorce (2) End Barrenness (3) Behöver andlig hjälp (4) Alla typer av stavning

    SvaraRadera