tisdag, september 10, 2019

Tisdagstrion kommer från norr

Tisdag betyder tisdagstrio med en titt i bokhyllan. Denna vecka söker vi läsning med NORRLAND som gemensam nämnare, allt på "uppdrag" av Ugglan & boken

Torgny Lindgren måste komma först. Västerbottningen som behöll sin barndoms språkmelodi livet ut, även på sin stol i Svenska Akademien. Många bra böcker har han skrivit, sinsemellan rätt olika. "Ormens väg på hälleberget" gjorde nästan ont att läsa.

"Minnen", som jag läste med öronen, fick mig stundtals att skratta högt. "Hummelhonung" är en variant på syskonen som inte står ut med varandra men ändå hör ihop. Berörande. "Pölsan" är en roman det luktar om. Den maträtten har denne författare verkligen gett sin plats i litteraturen! För att inte tala om hopkoket som huvudpersonen i "Klingsor" gör ... räcker i en vecka och innehåller allt, men verkligen inget recept man vill sprida!

Åsa Larsson skriver deckare som gör att man känner isvindarnas nålar i kinderna medan frosten biter i tårna. Rebecka Martinsson heter hennes hjältinna och jag tror att jag läst alla böckerna hon skrivit.

Sedan väljer jag länge men stannar för Ann-Helen Laestadius, för hennes skildring av "flytten" av Kiruna  i "Bromsgatan: Vi som bodde på gårdarna", i stort sett självbiografisk. Hon växte upp kvarteret Ullspiran, det första området som var tänkt att rivas när stan flyttar. Spännande samhällsbilder och reflexioner i nutid, både för norr- och sörlänningar.

Copyright Klimakteriehäxan

32 kommentarer:

  1. Åsa Larsson är bra, trevligt med Kiruna-miljön, har några Torgny Lindgren i min bokhylla som väntar

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja Åsa L tar sin läsare med sig till Norrland, verkligen.

      Radera
  2. Åsa Larsson är den enda jag läst böcker av. Tack för tips om de andra!

    SvaraRadera
  3. Minnen har jag också läst. Riktigt underhållande med Lindgrens lågmälda humor.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Och när han läser den själv blir det ännu bättre, lovar!

      Radera
  4. Åsa Larsson har jag läst, alla böckerna om Rebecka Martinsson. De är helt fantastiska.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Undrar om jag rent av ska läsa om nån ...

      Radera
  5. Här finns mycket intressant. Torgny Lindgrens minnen har jag inte läst och boken om Kiruna verkar också spännande. Jag tror att min läslista blir lite längre.

    SvaraRadera
    Svar
    1. TL:s utgångspunkt för just den boken är att han inte minns nånting ... :-D men det gör han ju förstås!

      Radera
  6. Åsa Larsson nämnde även jag. Tack för övriga tips.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tror att hon har en stor och trogen läsekrets.

      Radera
  7. Jag har läst Laestadius ungdomsbok Tio över ett som tar upp stadsflytten, den var riktigt bra!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hon pratade om det i Sommar i fjol, ett av de ytterst få jag hörde. Riktigt bra.

      Radera
  8. Lindgren och Larsson har jag också med :) Laestadius kände jag inte till även om namnet känns bekant - ja, inte bara efternamnet då ;)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det finns ju två skrivande Laestadius-damer: Ann-Helen och så Anna, jag har läst mer av Anna.

      Radera
  9. Nej har inte läst något av dina men okända är de inte.

    SvaraRadera
  10. T Lindgren kommer en inte förbi. Åsa Larsson är också bra. Laestadius har jag läst någon annan titel av

    SvaraRadera
    Svar
    1. Obs att det finns Anna Laestadius också, med extranamnet Larsson (Barnbruden etc)

      Radera
  11. Åsa Larsson har jag läst en bok av, och annat av Torgny Lindgren

    SvaraRadera
    Svar
    1. Väldigt produktiva norrlänningar båda två!

      Radera
  12. Jag gillar också Torgny Lindgren!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Rätt oemotståndlig gubbe, eller hur!

      Radera
  13. Åsa Larssons deckare har jag självklart slukat;-) Den första författaren jag tänkte på när jag såg dagens tema var dock Mikael Niemi. Har läst alla hans böcker (även hans så kallade ungdomsböcker) och älskar dom. Den killen behärskar verkligen olika "stilar" och genren.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Niemi hade jag förstås också i åtanke, men tänkte att många andra säkert nämner honom- Och så blev det!

      Radera
  14. Åsa Larssons böcker tyckte jag mycket om!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hon borde komma med en ny roman snart. Länge sen sist.

      Radera
  15. Jag har inte läst någon av böckerna i din trio. Men tur att det alltid finns mer böcker att läsa!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja de tar verkligen inte slut ... och tur är väl det, som sagt!

      Radera
  16. Åsa Larsson har jag läst en bok av (Solstorm). Pölsan låter som en trevlig titel, är ju en sån konstig prick som gillar den maträtten. ;)

    SvaraRadera
  17. Jag är glad över att dela mitt vittnesmål här, jag är brenda och har varit gift för länge sedan, var nöjd med mitt äktenskap, inte förrän det fjärde året i vårt äktenskap, när min make började lyssna på skvaller om att jag inte var trogen till vår äktenskapliga löften, jag försökte få honom att förstå att det hela var en lögn, men han förlorade kärlek, förtroende och förtroende för mig. Så vi blev gnagande par och fyllde sedan för en skilsmässa, senare blev vi separerade. Två år efter vår skilsmässa försökte jag leva ett normalt liv men jag kunde inte, så jag inledde en sökning på hur man skulle få tillbaka min man, och då hänvisades jag till Dr. IZOYA, en stor och mycket andlig man som älskade en kärlek stava för mig och fick min EX att återvända till mig inom 48 timmar. med glädjen och lyckan i mig släpper jag hans kontakt, drizayaomosolution@gmail.com. Ta kontakt med honom, han är verkligen en stor och mäktig man. Hjälper också till att följa frågor ...
    (1) Stop Divorce (2) End Barrenness (3) Behöver andlig hjälp (4) Alla typer av stavning

    SvaraRadera