lördag, september 28, 2019

Höstlöv som kanske kan kallas bokblad

Varje år blir de röda, de där slingerväxterna som kanske är någon sorts vildvin. Och varje år tycker jag det blir så vackert bredvid de ännu gröna bladen mot bergets gråa bakgrund.

Det händer att jag plockar något av de höstfärgade löven med mig och försöker använda det som bokmärke. Resultatet är inte jättebra. Bladet torkar förstås och faller sedan i småbitar. Bättre skulle det kanske gå om jag plockade fram min gamla växtpress och sedan lade in bladet i en liten plastficka, men det ids jag inte.

En tunn liten bok kan det kanske klara, mitt bokmärke som denna gång är hämtat direkt ute i naturen och i höstens vackra färg. Låt oss kalla det ett bokblad, fast det är det ju inte ...

Jakten på bokmärken, som startades av Boklysten, går vidare. Kolla om EmmaHanneleÄlskar att läsa, MösstantenGerd och BP hittat något (det är inte alldeles säkert) passande att ha mellan sidorna för att ta sig tillbaka till rätt ställe i sin läsning! Visar även du upp ett bokmärke? Berätta det i en kommentar så länkar jag förstås till dig också!

Copyright Klimakteriehäxan

10 kommentarer:

  1. Vilken vacker höstbild det blev av alltihop. Ett riktigt bokblad, ja. Men kanske skört som bokmärke, sant.
    Mitt bokmärke http://gerd-geddfish.blogspot.com/2019/09/mina-bokmarken-v-39.html

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ibland har man skönhet på väldigt nära håll!

      Radera
  2. Fantastiska färger!

    Ett litet tips: laminera in bladet! Man kan köpa bara plastlaminatet och laminera ihop det med strykjärnet (som jag vet att du har, du gillar ju inte ostrukna dukar) om man inte har en lamineringsapparat. Då håller sig färgen länge också.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det har du rätt i, har ju faktiskt gjort det förr. Undrar om det liggerkvar nån sån plastbit i nåt hörn ...? Höstens färger är verkligen fina!

      Radera
  3. Hösten har så många fina färger. Jag har ett laminerat lönnlöv som ett av mina barn gjort i skolan. Det har sin fina färg kvar trots flera år på nacken.

    SvaraRadera
  4. Som jag skrev igår, rött köper jag absolut som vacker höstfärg:-) Och den arrangerade bilden med boken är suverän. Bra jobbat där!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag gillar ju rött även i andra sammanhang ... Om fotot: jag har verkligen ansträngt mig för att få till just en Bild till varje bokmärke, roligt om nån märker det! :-D

      Radera
  5. De där är så fina, brukar gå och kolla på sådana häromkring med :D. Jag gillar dem väldans mycket :). Blir imponerad att du har en växtpress :D

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hm. Den där pressen har inte använts på MYCKET länge!

      Radera