lördag, september 14, 2019

Fredagsfrågor på en lördag

  1. Vilken hushållssyssla tycker du allra minst om? Att stryka. Eftersom effekten av mitt arbete försvinner så snabbt.
  2. Vilket kollektivmedel använder du helst inte? Taxi.
  3. Vad är ett ljud du älskar? Det koltrasten bjuder på, kan variera väldigt!
  4. Om du skulle måla en tavla av ett motiv du sett från veckan, vad skulle det vara? Varför inte den otroligt vackra blombukett jag stod och tittade på, men inte köpte, i butiken ...
  5. Vad är något du lärt dig den här veckan? Att det går att leva utan messmör. Bland annat.
  6. Det är ElisaMatilda som gör en liten enkät om hur veckan varit via sin blogg. 

Copyright Klimakteriehäxan

11 kommentarer:

  1. jo, ibland måste man leva utan vissa saker, stryka har jag inte gjort sedan 1977, tumlaren släpper ifrån sig släta kläder:
    http://hannelesbibliotek.blogspot.com/2019/09/highland-cattle-fem-pa-fredag.html

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag stryker dukar. Och enstaka klädesplagg. Men skrynkliga dukar tål jag inte att se, det har jag efter mor min ...

      Radera
  2. Haha, stryka! Avskyr att stryka just för att det blir skrynkligt på en gång jag hänger in det i garderoben.

    Svärmor och hennes syster hade resp har strykmani! Svärmor köpte mig både strykjärn och -bräda (som står fint instuvade i garderoben tillsammans med dammsugaren).

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja det är eländigt trist, ännu sorgligare att man gärna vill ha kläder i bomull och linne, som faktiskt kräver lite "slätgöring" - https://klimakteriehaxan.blogspot.com/2019/04/om-slatgoring.html

      Radera
    2. Ibland går det utmärkt att spraya lite med en vattenflaska, skaka och hänga ut. Särskilt om det är lite varmt och blåsigt. Har funkat mååånga gånger, tagit bort det värsta i alla fall. Fast kragar och liknande är det ju värre med. Fast det funkar faktist ganska bra på vissa dukar, att lägga ut det på bordet och spraya så tar tyngden bort det värsta. Fast det beror förstås på material och hur illa det är.

      Tänk så många klädesplagg jag har som jag använder sällan just för att de måste strykas. Trist.

      Radera
    3. Precis så: äsch, den blusen/tunikan/klänningen/byxan är ju inte struken ... Linnedukar sprayar jag ofta bort pressvecken på, det lärde jag mig en gång på en finkrog i USA. Förvånansvärt effektivt, faktiskt.

      Radera
  3. Messmör har jag levt utan större delen av mitt liv...strykning har jag tack o lov kunnat sluta med sedan jag slutade jobba..undrar om jag ännu vet hur man stryker skjortkragar...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Du minns det, det sitter i fingrarna fast jag stryker inga skjortor ... Messmör är jättegott, nyttigt och inte dyrt! Triss i ess!

      Radera
  4. så är det ju med städning också. det varar inte många minuter. jag har en ångstation för linnekläder också. och en ärmstrykbräda!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Sant. Man dammsuger och så snart man ställt in maskinen i städskåpet ser man en död fluga eller en dammtuss som hoppat fram i solstrålen. Ånga är nog bra, jag duschar mina linneplagg med blomspruta mellan varven, funkar faktiskt bättre än man kan tro! Men visst har jag en ärmstrykbräda också ....

      Radera
  5. Vad glad man blir när man läser andras inlägg och upptäcker att det är fler som inte gillar att städa eller stryka eller...Man är alltså inte ensam om det!
    KRAM/Susie

    SvaraRadera