fredag, september 20, 2019

Bär bär


Höst är bärtid.
Fast jag plockar de lingon jag kan tänkas behöva på Ica. En gång i livet har jag plockat hjortron, det var på torget i Umeå. Blåbär har jag aldrig hittat, smultron bara någon enstaka näve. I hallonhäcken är det fullt av ilskna bitande insekter, förutom buskarnas eget taggiga försvar mot inkräktare. Usch.

Är helt enkelt inte jätteförtjust i någon bärplockning alls. Fast jag tycker väldigt mycket om att äta dem!
Idag har jag i alla fall en liten skörd att visa upp, nu när så många buskar bär bär. Fast de här jag plåtat ska man nog inte äta, tror jag. Annat än med ögonen.

Av gammal vana brukar jag försöka vägra höst, hålla kvar sommaren i det längsta. Vilket bland annat betyder att jag framhärdar i att gå i sandaler utan strumpor. Så det gjorde jag i dag, på en hyfsat lång promenad genom Stockholms centralaste kvarter. Mycket folk i farten. Men vet ni vad? Jag såg inte EN ENDA annan mänsklig varelse som hade sandaler ...

Snöbär, populärt kallade smällbär.

Copyright Klimakteriehäxan

9 kommentarer:

  1. Ja, det är med en stor suck man drar på sig strumpor. Fast än är det inte dags här. Men jag fryser lite emellanåt, i dag har det varit helt igenmulet.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Men i helgen ska vi få 20 grader igen - kan skjuta upp strumppåtagningen lite till!

      Radera
  2. Vad gäller bärplockning håller jag helt med dig, varför göra sig besväret när ICAs utbud är "packat och klart".
    Giller heller varken höst eller vinter, men att gå i sandaler när det är 11-12 grader ute - nej, det gör jag inte. Vill gärna ha varma fötter;-)

    PS. Här kan du kolla RSC i semifinalen igår De gick såklart vidare till finalen efter en fantastisk uppvisning:
    https://www.youtube.com/watch?v=xxDxzGX7HX8

    SvaraRadera
    Svar
    1. Fast jag frös inte om fötterna! Ska def. kolla klippet, måste ses efter alla de lovorden.

      Radera
    2. Har kollat klippet. Imponerande!!!

      Radera
  3. älskar äta solvarma bär och frukter i vår egen lilla trädgård; 2 meter från köksdörren plockade jag lite söta vindruvor att ha med mig till min mor.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ljuvligt gott, självklart! Och hemgjorda vindruvor, vilken lyx!

      Radera
  4. Heisann, jeg går fremdeles med bare føtter i sandaler, alltid fram til uke 40 da det er høstferie. Nå er tærne også fine og solbrune med røde negler (noe jeg sjelden har).
    Og bærene er så fine, de lyser opp og gir oss energi. I min familie dro vi hver høst på bærturer, men familien til Herren i huset dro aldri, så da han ikke var interessert, ble det ikke at jeg dro alene, derfor blir det for det meste syltetøy fra hyllene i butikken. MEN snart skal jeg lage gelé av rogn og svartsurbær. Flotte bilder av nydelige bær her hos deg ;:OD)

    SvaraRadera
  5. Jag är glad över att dela mitt vittnesmål här, jag är brenda och har varit gift för länge sedan, var nöjd med mitt äktenskap, inte förrän det fjärde året i vårt äktenskap, när min make började lyssna på skvaller om att jag inte var trogen till vår äktenskapliga löften, jag försökte få honom att förstå att det hela var en lögn, men han förlorade kärlek, förtroende och förtroende för mig. Så vi blev gnagande par och fyllde sedan för en skilsmässa, senare blev vi separerade. Två år efter vår skilsmässa försökte jag leva ett normalt liv men jag kunde inte, så jag inledde en sökning på hur man skulle få tillbaka min man, och då hänvisades jag till Dr. IZOYA, en stor och mycket andlig man som älskade en kärlek stava för mig och fick min EX att återvända till mig inom 48 timmar. med glädjen och lyckan i mig släpper jag hans kontakt, drizayaomosolution@gmail.com. Ta kontakt med honom, han är verkligen en stor och mäktig man. Hjälper också till att följa frågor ...
    (1) Stop Divorce (2) End Barrenness (3) Behöver andlig hjälp (4) Alla typer av stavning

    SvaraRadera