tisdag, september 24, 2019

På barnslig flykt från verkligheten

Tisdagstrio, för det är ju tisdag. Och denna gång vill Ugglan & Boken att vi ägnar oss åt verklighetsflykt.
Jo, det är väl precis det vi ofta gör när vi försjunker i en bok. I dessa dagar när hösten är här på riktigt (tre månader till julafton i dag!) kan det kännas extra lockande.

Men vart man tar vägen kan naturligtvis variera: till exotiska miljöer, till flydda tider, till romantikens värd. Gärna något åt det lättsamma hållet, eller hur? Eller barnvänligt rent av? Ja, jag vänder min blick till hyllan med barnböcker!

"Vem ska trösta Knyttet?" är en evig favorit. Tove Janssons underbara historia, med härliga bilder och underfundiga texter. Tämligen fritt från verklighetsanknytning.

Harry Potter vistas, i bok efter bok, i en fiktiv och spännande miljö som fångat många miljoner bokläsare och dessutom gjort sin skapare JK Rowling till miljardär. Vilket också låter ganska overkligt ...

"Lillebror och Karlsson på taket" kom ut redan 1955. Det är en av flera av Astrid Lindgrens historier i vilken huvudpersonerna finns både i den riktiga världen och den påhittade. Förresten känner jag att jag inte kan hoppa över Mållgan heller. Han är Alfons Åbergs hemlige och osynlige bästis, skapad av Gunilla Bergström. Därmed är min tisdagstrio lika stor som Trio me´ Bumba länge var. Den bestod av fyra medlemmar.

Copyright Klimakteriehäxan

PS Hade jag valt "vuxenböcker" hade jag förstås hamnat hos Margaret Atwood ...

23 kommentarer:

  1. Harry Potter är de enda jag läst av böckerna i din trio. Tack för tips!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Bra barnböcker är bravuxenlitteratur också!

      Radera
  2. Tröst knytet är så söt.

    SvaraRadera
  3. har du läst Harry Potter....? jag ska hälsa på honom nästa sommar med barnbarnet.

    SvaraRadera
  4. Åh, Knyttet! En riktig favorit. Jag älskar den verkligen!

    SvaraRadera
  5. Tove Jansson har skrivit så många fina böcker, och det har gjorts tecknade filmer av dem också.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Undrar om du såg att jag la upp en länk (tidigt i somras) till svenska YLE som bjöd på Toves egen inläsning av Sommarboken? Så njutbart!!!

      Radera
  6. Visst var HP-serien en overkligt verklig värld. Har såklart läst alla böcker. De enda böckerna som jag läst både en och två gånger faktiskt.
    Å om man vet hur hårt J K Rowling kämpade för böckerna så unnar jag henne varenda krona - jag menar pund;-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Har inte läst alla, sett åtminstone nån av filmerna också. Han som spelar Harry är riktigt bra.

      Radera
  7. Åh vilken härlig blandning.

    SvaraRadera
  8. Vem ska trösta knyttet är helt underbar. Den har jag haft och läst sönder. Karlsson på taket älskar jag men Harry Potter har jag aldrig orkat läsa. Jag började med en bok men gav upp. Skulle jag ha läst den högt för mina barn hade det antagligen känts annorlunda.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag vårdar mitt ex av Knyttet mycket ömt! Läsa Harry P högt blir jpbbigt, får jag för mig. Har inte försökt.

      Radera
  9. Karlsson på taket var jag aldrig så glad i, men Harry Potter funkar alltid :)

    SvaraRadera
  10. Jag har alltid tyckt att Karlsson är läskig. Men jag håller med dig om Tove Jansson och Harry Potter.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Visst är han rätt elak den där Karlsson! Tar minsann för sig, struntar i Lillebror ... men underhållande är det!

      Radera
  11. Knyttet ja, den är väldans bra. Jansson skriver så fängslande och fungerar även i vuxen ålder.

    SvaraRadera
  12. Riktade också min blick mot barnböckerna denna gång. Mållgan får mig numera att tänka på den där bildrullen som skyllde ifrån sig... tänk vad en låtsaskompis kan vara effektiv i rättssammanhang.

    SvaraRadera
  13. Jag är glad över att dela mitt vittnesmål här, jag är brenda och har varit gift för länge sedan, var nöjd med mitt äktenskap, inte förrän det fjärde året i vårt äktenskap, när min make började lyssna på skvaller om att jag inte var trogen till vår äktenskapliga löften, jag försökte få honom att förstå att det hela var en lögn, men han förlorade kärlek, förtroende och förtroende för mig. Så vi blev gnagande par och fyllde sedan för en skilsmässa, senare blev vi separerade. Två år efter vår skilsmässa försökte jag leva ett normalt liv men jag kunde inte, så jag inledde en sökning på hur man skulle få tillbaka min man, och då hänvisades jag till Dr. IZOYA, en stor och mycket andlig man som älskade en kärlek stava för mig och fick min EX att återvända till mig inom 48 timmar. med glädjen och lyckan i mig släpper jag hans kontakt, drizayaomosolution@gmail.com. Ta kontakt med honom, han är verkligen en stor och mäktig man. Hjälper också till att följa frågor ...
    (1) Stop Divorce (2) End Barrenness (3) Behöver andlig hjälp (4) Alla typer av stavning

    SvaraRadera