tisdag, september 03, 2019

Om kvinnlig vänskap

Om kvinnlig vänskap finns mycket att läsa. Så är det också temat för Tisdagstrion denna vecka, ett initiativ från Ugglan & Boken. Och jag hamnar på andra sidan Atlanten.

"Unga kvinnor" (Little Women) är en amerikansk klassiker som alla åtminstone för några år sedan ålades att läsa i USA:s skolor. Själv hittade jag till den först i vuxen ålder, men fann att den var klart läsvärd. Av Louisa May Alcott.

"Kattöga" (Cat´s Eye) är en av kanadensiska Margaret Atwoods tidigare romaner, med bas i hennes egen barndom. När man läser den blir man påmind om (ifall man råkat förtränga) att redan små flickor kan vara tämligen grymma mot varandra.

Det bästa har jag sparat till sist, ja guldmedaljören kliver ju upp på pallen som trea, eller hur? Jag läser den just nu, har bara lite kvar: "Gun Love" av den fenomenala mexikansk-amerikanska Jennifer Clement. Och historien som utspelar sig i Florida och börjar medan Pearl och April May är oskiljaktiga är nästan omöjlig att lägga ifrån sig. Snart börjar skjutvapnen snurra kring dem, i illegal handel över gränsen till Mexiko, med katastrofala följder.
På omslaget till originalutgåvan ser man två alligatorer som slåss, men den symboliken har avskaffats på boken i svensk översättning.

Jennifer Clement har skrivit om flickor i utsatta situationer i alla sina fem prosaböcker. (Från början är hon journalist och poet, men hennes dikter har jag inte läst.) Det här är hennes fjärde roman och jag kommer att slänga mig över hennes femte när den kommer. Suverän skribent, det är vad hon är. Och hon förstår sig verkligen på flickor som hamnar i knipa, alltid förorsakad av de vuxna.

Om du tycker att jag är tjatig som ideligen återkommer till hennes författarskap här på bloggen kan jag förstå det ... men läs själv och jag tror du fattar!

Copyright Klimakteriehäxan

31 kommentarer:

  1. Unga kvinnor är den enda jag läst. Tack för tips om de andra!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Den är väl värd sin klassikerstämpel tycker jag.

      Radera
  2. Efter den hyllningen av Gun love blir jag givetvis nyfiken på boken.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Läs "En bön för de stulna" också. Åtminstone!

      Radera
  3. böcker som finns olästa i min bokhylla... Clement är nytt namn för mig, tack för tips

    SvaraRadera
    Svar
    1. Oooops, jag som bloggat så flitigt om henne ... skriver kanonbra böcker!

      Radera
    2. En bön för de stulna har jag oläst i bokhyllan

      Radera
  4. Gun Love är jag nyfiken på!

    SvaraRadera
  5. Lånade Gun. Love från bibblan förra veckan. Ser fram emot att läsa den :)

    SvaraRadera
  6. Unga kvinnor har jag läst, men jag minns faktiskt inget av den.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nä jag känner också att jag glömt rätt mycket av den, trots att jag läste den som vuxen.

      Radera
  7. Unga kvinnor tyckte jag var så bra när jag läste den en gångs tiden. Kattöga? Nu blir jag osäker. Har jag läst den eller inte?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Kattöga tycker jag är jättebra, lite sorglig, lite läskig.

      Radera
  8. Clement är verkligen jättebra. Unga kvinnor och Kattöga har jag läst i en avlägsen forntid

    SvaraRadera
    Svar
    1. Clement vill man följa framöver, inte sant?!

      Radera
  9. Clement är jag riktigt nyfiken på. Little Women var ett bra exempel till temat!

    SvaraRadera
  10. Tack för tipset. Låter bra med många romaner av samma författare. Ska se vilka de har på bibblan.
    Ingrid

    SvaraRadera
    Svar
    1. Biblioteket bör verkligen ha alla av Jennifer C! Annars är något fel!

      Radera
  11. har bara läst Unga kvinnor från din lista. tack för tips om de andra.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är förvisso en klassiker. Kattöga kanske också har den etiketten vid det här laget, den kom för länge sen.

      Radera
  12. Jag är nog nyfiken på Gun Love, men har inte läst än.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Har just läst ut den ... ack, alla vapen som far runt i USA ...

      Radera
  13. Inte läst någon av böckerna. Men om du gillade dom kan jag rekommendera att du köper/lånat Elena Ferrantes serie som jag har delvis lidit mig igenom, men ändå inte kunnat sluta (sträck-)läsa.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Har läst Ferrante, men är inte lika impad som de flesta andra. Gillade tv-versionen, dock.

      Radera
  14. Kattöga läste jag för många år sedan, och trots att jag gillade allt jag läste av Atwood så minns jag inte vad den handlade om

    SvaraRadera
    Svar
    1. Små flickor inne i kanadensisk glesbygd, skog ... dystert ... men bra!

      Radera
  15. Jag är glad över att dela mitt vittnesmål här, jag är brenda och har varit gift för länge sedan, var nöjd med mitt äktenskap, inte förrän det fjärde året i vårt äktenskap, när min make började lyssna på skvaller om att jag inte var trogen till vår äktenskapliga löften, jag försökte få honom att förstå att det hela var en lögn, men han förlorade kärlek, förtroende och förtroende för mig. Så vi blev gnagande par och fyllde sedan för en skilsmässa, senare blev vi separerade. Två år efter vår skilsmässa försökte jag leva ett normalt liv men jag kunde inte, så jag inledde en sökning på hur man skulle få tillbaka min man, och då hänvisades jag till Dr. IZOYA, en stor och mycket andlig man som älskade en kärlek stava för mig och fick min EX att återvända till mig inom 48 timmar. med glädjen och lyckan i mig släpper jag hans kontakt, drizayaomosolution@gmail.com. Ta kontakt med honom, han är verkligen en stor och mäktig man. Hjälper också till att följa frågor ...
    (1) Stop Divorce (2) End Barrenness (3) Behöver andlig hjälp (4) Alla typer av stavning

    SvaraRadera
  16. Jag heter Antonio luara, från Stockholm - Sverige, jag är läkare av yrke. Detta är en väldigt glad dag i mitt liv att dela med dig här hur jag fick min sanna kärlekspartner hemma. Dr. Oduduwa hjälpte mig med magiskt kärleksförtryck för att återställa min ex pojkvän tillbaka efter 2 års separation. Han är hemma till mig nu vi älskar varandra mer än någonsin tidigare. Jag rekommenderar att alla kan få samma hjälp från honom via kontaktadress: (dr.oduduwaspellcaster@gmail. com)
    Jag rekommenderar uppriktigt Dr. Oduduwa att kontakta denna spiritualist - Love spell portion till ....
    * få tillbaka din ex kärlekspartner,
    * återställa kärleksförhållande mot förlust
    * förena trasiga äktenskapsförhållanden
    * magisk kärlek för att komma tillbaka
    * sluta skilsmässa
    * Älskar stava för att undvika att fuska par
    * Älskar stava för att sluta dela
    * Talisman ring för kärlek dominans.
    * magisk stavring för kärlek. etc.
    e-postmeddelande kommunikation med Dr.Oduduwa alla dina problem är över inom några dagar efter att kärlek stavning delaktivering för dina räkning.
    Jag försökte och det fungerar till mitt bästa.
    (Dr.oduduwaspellcaster@gmail. com)

    SvaraRadera