onsdag, april 28, 2021

Vem skrev Årets Bok 2021?

Det har blivit dags igen att utse Årets Bok, i regi av Bonniers Bokklubb. Allmän omröstning under hela sommaren, fram till den 6 september. Var så god och välj!

Tolv titlar och författare tävlar om äran, och i Veckans Kulturfråga undrar Enligt O: Vilka favoriter har du bland de nominerade till Årets Bok 2021?

För egen del är det ganska säkert att jag inte kommer att rösta alls, eftersom jag nog tycker att man då bör ha läst hela dussinet innan man bestämmer sig. En titel vet jag att jag blivit väldigt nyfiken på: "Shuggie Bain" av Douglas Stuart. Flera av de andra vet jag lika bestämt att jag inte kommer att läsa, det gäller exempelvis "Vänligheten" av John Ajvide Lindqvist.  

Däremot kan jag tänka mig att ge "Stöld" av Ann-Helen Laestadius min tid, och sen vore det väl dags att jag också läser Christoffer Carlsson? "Brinn mig en sol" skulle jag kunna tänka mig.

Har man sedan bra koll kan man antagligen också svara på veckans bonusfråga: Vilka böcker saknar du bland de nominerade? 

Här måste jag ju än en gång bekänna min bristande orientering ... Fast jag noterar att Alex Schulman hamnat utanför, trots nya framgången med "Överlevarna" som ligger oläst i min hylla och väntar. Ser också att Karl Ove Knausgård saknas, hans "Morgonstjärnan" verkar annars ligga bra till både recensions- och försäljningsmässigt. Men i min att-läsa-lista tror jag inte den hamnar.

Copyright Klimakteriehäxan

16 kommentarer:

  1. Morgonstjärnan av Knausgård är väldigt vackert skriven bok... men jag är helt förvirrad över vilket år som gäller? Översättningen är ju väldigt ny

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag har inte heller nån superkoll. Men det står: "Utgiven på svenska under 1 maj – 30 april respektive år." Antar att det då ska tolkas 1/5 2020 t o m 30/4 2021.

      Radera
  2. Stöld var bra tycker jag, i övrigt håller jag mig neutral eller försiktigt avvaktande till övriga titlar ;)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja vi har guskelov inte röstplikt!!!

      Radera
  3. Jga kände ungefär som du att jag har inte läst alla 12 men jag har läst tre av böckerna som är med: "Stöld", "Älskade barn" och "Rotvälta" och jag tyckte alla tre var bra, var och en på sitt sätt.
    Axel Schulmans bok "Överlevarna" har jag läst men tyckte så där. Var mer förtjust i "Bränn alla mina brev".

    SvaraRadera
    Svar
    1. Du har verkligen hunnit med många! Började med Schulman i natt, faktiskt. "Bränn alla" tyckte jag var riktigt bra.

      Radera
  4. Ja, det är svårt med sådana här "folkets val". Jag brukar, som säkert många andra, bara gå in och rösta på mina favoriter/den jag läst i liknande omröstningar så resultatet blir ju därefter.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tja man kan ju lite undra hur "folket" ser ut.

      Radera
  5. Jag gillar inte sättet man får rösta här. Alltså att rösta en gång/dag fram till den 6 september är larvigt enligt mig.
    Läste en recension om "Stöld", och den var väldigt positiv. Sedan är boken ju av väldigt "lokalt" intresse om man säger så.
    Christoffer Carlsson är en av mina favoriter, absolut läsvärt.

    SvaraRadera
    Svar
    1. En författare med många vänner kan naturligtvis skrapa ihop mängder med röster, dag efter dag ... lagom rättvist eller hur?
      Ska läsa Carlsson, vilket år som helst.

      Radera
  6. jag ska inte rösta alls. jag vet bara vad jag tänker läsa och vad jag tycker saknas. urvalet skulle snävas in. däremot ser jag fram emot att läsa Knausgård

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag tvekar inför Knausgård. Vi får se ...

      Radera
  7. Jag håller med - Shuggie Bain verkar mycket intressant.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja jag har blivit riktigt nyfiken! Kul att du hittat hit förresten, välkommen!

      Radera
  8. Shuggie Bain är nog den som lockar mig mest!

    SvaraRadera