söndag, oktober 09, 2022

Jag tänder ett ljus ...

Inte vet jag om någon därute ser att jag skaffat en "höstskylt" till köksfönstret. Men det har jag. Tänder det levande ljuset när det drar ihop sig till middagsdags. Gillar skimret i glasrutorna medan himlen mörknar. Inser dessutom att det snart är dags för "Tänd ett ljus och låt det brinna", superhitten som kanske är en jullåt men som måste kunna åberopas även i oktober, särskilt ett år som detta. Här mer av texten:
På radion sjöng dom om fred på jorden / Jag ville tro dom slitna orden / Tänd ett ljus för allt du tror på / för den här planeten vi bor på /Tänd ett ljus för jordens barn / Låt aldrig hoppet försvinna / Det är mörkt nu / Men det blir ljusare igen!

Dagens andra bidrag till den numera traditionella Skyltsöndagen är ju en "riktig" skylt. Tyvärr råkade den bli oskarp på min bild men när jag gick tillbaka för att ta ett nytt foto var den borta. Kanske stals den av någon som ville sända ett inte alldeles subtilt budskap till någon?

Hamnade den månne innanför ytterdörren som en välkomsthälsning till någon som är borta hemifrån alldeles för många kvällar? Bara fantasin sätter gränserna om man vill skapa en historia ... ibland kallas det för att killgissa, alltså att man uttalar sig tvärsäkert om något man inte har en susning om!

Fler skyltande bloggare har BP listat här, bara ett klick bort kanske du hittar några riktiga höjdare!

Copyright Klimakteriehäxan

Sångtext Triad

20 kommentarer:

  1. Så vackert du har i fönstret! Gillar ljuset och skiftningarna.
    Skylten, som är en skylt, där ser jag inte vad som står på sidorna av den. Men det handlar säkert om vänlighet.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ljuset sprider också vänlighet tycker jag!

      Radera
  2. svärdöttrars favoritljusstake

    SvaraRadera
    Svar
    1. Se där! Jo men visst är den lätt att tycka om?!

      Radera
  3. LillaSyster5:01 em

    Jag har också en sådan ljusstake =) Snyggt skyltat och Tänd ett ljus är en fin låt♡

    SvaraRadera
    Svar
    1. Gillar verkligen låten. Och är svag för svart smide, rent generellt!

      Radera
  4. Fint med ljuset i fönstret.
    En användbar skylt helt enkelt, med det budskapet, och du kom på några alternativ. :-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Den får väl maka på sig när det blir dags för adventsstjärna förstås ...

      Radera
  5. Din höstskylt är väldigt fint. Gillas skarpt. Å den är (tack och lov) inte ett dugg "julig".
    "Var alltid nära"-skylten med sin fina orange färg gillas skarpt. Det är lite svårt att se avsändaren. Ser ut som Stockholms Stad längst upp till vänster. Men jag känner inte igen loggan längst ned till höger. Min första spontana tanke var att skylten syftade till att pandemin och allt avståndshållande äntligen är slut.
    Två jättefina skyltar:-) Tusen tack för dem och länken:-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Orange skylten stod relativt nära en strand - kanske syftar den på att fröräldrar ska kolla barnen och inte mobilen? Men jag vet inte. Tycker att man kan tolka den i en vidare bemärkelse.

      Radera
  6. Så otroligt fin ljusstake. Att ha tända ljus är så mysigt, jag får vänta ett tag till, men i december blir det här med.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Här är det absolut kolsvart på kvällen, bara att "tända på"!

      Radera
  7. Fastnade också extra för ljusstaken. Väldigt vacker. Har också levande ljus i köksfönstret och i en ljusstake som påminner om din- En favorit. Minns också sången. Och snart kommer den väl att spelas igen.
    Gillar texten.
    Gillar också skylten på gräsmattan- Inte minst texten.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ibland är det enkla bäst eller hur?!

      Radera
  8. Man kan även tjejveta! Något för oss, kanske?
    Jag tänder ljus på matbordet - vi har fått (o)vanan att äta i vardagsrummet nu när vi är ensamma hemma. Det känns lite mer som fest än i köket. Vi har så sällan kalas att vi tänker slita ut möblerna så länge vi orkar använda dem.

    En sån ringlampa har jag i lusthuset, fast med hållare för småljus - känns bättre för de ramla inte ur... vilket jag är livrädd för i mitt hemmabyggda lusthus.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jo levande ljus måste man vaka över, annars kan det gå riktigt illa! Det för både killar och tjejer veta, så det så! :-D

      Radera
  9. Snyggt skyltat! Den ljusstaken är verkligen fin och så fin bild med speglingarna i fönstret!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ibland är det enkla så bra! Jag är riktigt förtjust i mitt hängande ljus.

      Radera
  10. Ljuset i ringen är jättefint! Jag är så dålig på att mysa till det här hemma. Den andra skylten som pep iväg undrar jag vem som står för? Kan inte utläsa vem uppmaningen kommer från?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Stockholms stad står det i övre vänstra hörnet. I nedre högra står det "i samarbete med Livräddningssällskapet" så i grunden handlar det nog om att ha barn under uppsikt i närheten av vatten.

      Radera