måndag, oktober 24, 2022

Se dig för!

Det knakade till när jag satte mig. Katastrofen var ett faktum.

"Note to self" säger man på engelska. Precis samma uttryck har vi väl inte på svenska? Men det går ju att uttrycka rätt så bra ändå i enkla ordalag, typ: "Tänk dig för!" eller "Se dig för!".

Det är nämligen vad jag borde ha sagt till mig själv innan jag dunkade ner rumpan i favoritfåtöljen där jag en stund innan suttit och klurat på en sudoku. På nära håll behöver jag inte mina glasögon. Alltså hade jag tagit dem av mig. Och på något vis lagt dem i stolen. Vilket jag upptäckte när jag hörde det där lilla knaket och kände något hårt under mig. 

Nu är mina röda favoritglasögon uppdelade i tre bitar som aldrig går att sammanfoga igen. Likadana går inte att uppbringa, i alla fall inte exakt.
Note to self: tänd först lampan och se dig sedan för innan du sätter dig. I alla fall om du vill ha dina käraste glasögon kvar.

Copyright Klimakteriehäxan

11 kommentarer:

  1. Du är varken den första eller sista att göra så. Jag har gjort det! Dock gick mina glasögon att böja tillbaka hos optikern, som sa detsamma, att jag varken var den första eller sista.
    Men Guuuuuuu så retligt!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja här gick det tvärt av i plasten, finns ingen räddning ... retligt är bara förnamnet!

      Radera
  2. vad är det för fel på senilsnöret, billig försäkring... (är glasögonen nya så har du ett års försäkring för slarv)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Har senilsnöre till solglasögonen. Men byter andra ofta, och trivs faktiskt inte jättebra med den där snodden runt halsen heller. De här glasögonen var dock långt ifrån nya. Fast kära.

      Radera
  3. Outch i dubbel bemärkelse. Det gör ont när man blir av med något som man älskat. Men som vi alla så lär även du dig den hårda vägen - förhoppningsvis alltså. Hoppas du hittar ett par snarlika glasögon.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Har letat men ingen liknande båge fann jag ... nu har jag ju fler glasögon, så jag klarar mig! Men kommer att sakna/sörja dessa.

      Radera
  4. Anonym8:22 em

    Det hände mig när jag hade läsglasögon. Men de progressiva tar jag inte så ofta av.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Anonym8:23 em

      Anonyma Bloggblad - som vanligt

      Radera
    2. Jag har ju slutat med progressiva sedan jag blev opererad för starr, så nu kör jag enkelslipat - som jag tar av mig när jag ska titta på nåtpå nära håll.

      Radera
  5. Åh nej vad tråkigt! Hoppas du hittar andra bågar som du gillar där glasen passar.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det där med att flytta glas mellan bågar, det gör bara "fina" optiker nu för tiden ... jag har som tur är flera glasögon, men det här var typiskt nog favoriterna. Ska nog ändå leta efter nåt snarlikt vad det lider.

      Radera