torsdag, oktober 06, 2022

Tänk att hon fick det!

Tänk att det blev Annie Ernaux! Äntligen fick man bli glad över ett Nobelpris i litteratur igen. Det var 12 år sen sist, den gången var det en annan av mina favoriter, Mario Vargas Llosa, som Svenska Akademien lyfte fram.

Jag behöver ju inte upprepa min förtjusning, skrev om henne (bland andra) så sent som i går och har nämnt henne här på bloggen ganska flitigt dessförinnan. Funderade ett ögonblick på att ta mig till närmaste bokhandel för att inhandla "En flickas memoarer" (Memoires d´une fille) som ska finnas i pocket, men avstod. Antar att befintliga ex var sålda på en halvtimme eller så, vilket betyder att jag var för sent ute.

Får fortsätta leta efter "Åren" som jag uppenbarligen lagt på något "bra" ställe. Men jag ska läsa memoarerna också, de trycks säkert på nytt redan i morgon eller så. Kan misstänka att monologen "Kvinnan" som en gång gjordes med Meg Westergren (premiär 1992) kommer att dyka upp också inom kort. Ernaux var dessutom gäst i senaste Babel, bra tajmat!

Den som eventuellt inte stiftat bekantskap med Annie Ernaux' författarskap redan är bara att gratulera. Fast största grattiset går förstås till henne själv!

Copyright Klimakteriehäxan

8 kommentarer:

  1. Grattis till att ha gissat rätt!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nja vet inte om jag kan ta åt mig den äran riktigt - jag åkte ju snålskjuts på vadslagningssajterna ...

      Radera
  2. När jag läste på Aftonbladet att Annie Ernaux tänkte jag direkt på dig. Du kan verkligen din sak och har ett allround läsintresse som jag totalt saknar. Stort GRATTIS till Annie och dig:-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Som jag skrev ovan - jag åkte snålskjuts ... men glad blev jag!

      Radera
  3. Så roligt att Annie Ernaux fick Nobelpriset i litteratur. Grattis till din gissning. Bra gjort! Och tänk att det äntligen blir en pristagare i litteratur en hört talas om och läst. Akademin tar sig.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hörde en bit av Kultrurradions sändning, alla var glada över valet! Lät uppriktigt. Kul.

      Radera
  4. Har bara hört talas om henne via dig, så kanske det är dags att läsa något av henne också. Kul att ha gissat rätt!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tycker absolut du ska testa henne! Hörde i radion att deras kulturpanel var väldigt hyllande.

      Radera