söndag, oktober 16, 2022

Skyltar på stan

Festligt, folkligt, fullspikat känner vi ju till. Men jag har inte sett den här busskylten många gånger och definitivt aldrig förevigat den. Härom dagen hände det, på Skeppsbron! 

En frisör i Vasastan delar via skylt i fönstret med sig av sin livserfarenhet. Antar jag.

Jo så är det ju: den som vill äta eller fika ute får nog inrikta sig på att vänta tills ställena öppnar igen, men det blir väl först nästa år.
Söndag är alltid lika med skyltsöndag, året om. Ett gäng bloggare hörsammar BP:s uppmaning och dyker en efter en upp i hennes högerspalt. Vi skyltbloggare visar skyltar som av en eller annan anledning fått oss att höja ett ögonbryn om än aldrig så lite.

Copyright Klimakteriehäxan

14 kommentarer:

  1. studenter inte högaktuella just nu väl... 😲

    SvaraRadera
  2. LillaSyster1:25 em

    Studentskylten är så sann =) Visst är det tufft att gå I skolan- men ändå en väldigt behaglig tid i livet. Idag går det att sitta ute och fika......om man har möblerna kvar ute. Ha en fin eftermiddag!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Minns min skoltid mest med glädje, även om inte alla drömmar slagit in.
      Har möbler på balkongen året runt men nu har jag inte suttit där på veckor ...

      Radera
  3. Snyggt skyltat. Vad gäller "fullsatt" har jag sett det på både 3:an och 4:an. Men aldrig tagit en bild .
    Vad gäller fika utomhs kan man fortfarande göra det på en hel del ställen. Men jag tror ägarna får betala extra för att ha uteserveringen fortsatt öppen.
    Ja, livet efter studenten kan ju variera. Helt klart.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Fullsatt är det ganska ofta på 4:an tycker jag, men man får klämma sig in ändå! Jo senast denna söndag satt en hel del ute på Nytorget. Antar att de gick in eller hem när regnet kom ... men det kan ju regna även på sommaren.

      Radera
  4. Du har rätt - "Ej i trafik"-bussar är ju vanliga, men "Fullsatt"-bussar har jag bara sett på motorvägen. De som till exempel åker från Norrtälje till Stockholm får ju inte ha passagerare som inte har sittplatser. Det har man kanske "utökat" till innerstadsbussar också.
    Den andra skylten är en absolut höjdare! Så fräck av frisören att sätta upp denna skylt. Love it!
    Lite ledsamt är det ju med alla stängda "sommarcaféer" och popup-restauranger. Men vi skriver ju ändå den 16 oktober så...

    Älskar din skyltning idag:-) Tusen tack för den och länken:-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Man kan sitta ute fortfarande på en del ställen, med infravärme, men det är inte lika lockande som solsken!

      Radera
  5. Gillar skylten om studenterna :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ack ja dessa livets sanningar ... :-D

      Radera
  6. Käftsmäll blir det nog om man tänker sig vara fri efter studenten :). Fullsatta bussen ser ganska tom ut men jag ser säkert fel.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Bussen var verkligen full även om man inte ser det rakt framifrån! Vad käftsmällarna beträffar kan man ju bara hoppas att de inte blir av hårdaste sort.

      Radera
  7. studentskylten har jag sett förut o tänkt likadant, vem sjutton blir fri? Möjligen från pluggandet men allvaret, livet det börjar ju då- Fullsatt var en tydlig skylt!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja frihet är ett luddigt begrepp, faktiskt, om man tänker efter!

      Radera