onsdag, oktober 05, 2022

Tack för jobbet, alla lärare!

Bild från Google.

När jag var liten sa välmenande tanter och farbröder att jag borde bli lärare när jag blev stor, jag som var så duktig i skolan! Själv kände jag aldrig minsta lust till yrket, och när jag så småningom i väldigt ringa omfattning undervisade elever (de var jämngamla med mig!) insåg jag snabbt att jag saknade all dragning till pedagogiska övningar. För lite tålamod, för många problem, helt enkelt.

Men när jag nu ser att i dag är Internationella lärardagen vill jag gärna påpeka att jag är otroligt tacksam över att en massa andra människor inte fattade samma beslut som jag en gång gjorde. Vilken enormt viktig uppgift lärarna har, och hur svårt det är!

Samtidigt hör jag hur man i skolarbetet i dag tyngs av mängder av administration, blanketter som ska fyllas i på längden och tvären, formella möten om allt möjligt. Lägg därtill att oro i samhället i stort tränger in i klassrummen, ordet "skolskjutning" som för några år sedan var helt okänt sänder i dag kalla kårar längs ryggraden.

Påminns också om en amerikansk tv-serie, "Boston Public", som framför allt jag och Sonen tittade på när det begav sig, kanske tjugo år sedan nu. Där hade en kvinnlig lärare en gång en replik som satte sig för evigt i mitt minne. Det handlade om en stökig unge som aldrig gjorde som han skulle i plugget. 
-Jag är faktiskt bara hans lärare, sa hon med en suck, det är hans mamma och pappa som ska sköta föräldraskapet!

Idag jobbar Sonen i skolvärlden sedan flera år tillbaka och trivs i rollen, även om han inte är lärare rakt upp och ner. Men jag tror att han gör en bra och viktig insats. Alla som jobbar i våra skolor, på alla nivåer, ska ha mängder med tack, respekt och beröm!

Copyright Klimakteriehäxan

13 kommentarer:

  1. Anonym7:51 em

    Varsågod! Världens bästa jobb! Synd att inte ännu fler inser det... med tanke på lärarbristen..//Anna-Lena

    SvaraRadera
    Svar
    1. Men alla passar nog inte för jobbet ändå!

      Radera
  2. Har alltid sagt att yrkena lärare, läkare och omvårdspersonal inte är jobb. De är kall i mina ögon.
    Skulle varken vilja eller orka "tämja" småbarn eller tonåringar. Bara att göra sig hörd är ju en konst nuförtiden.
    Du har helt rätt - jag beundrar alla lärare som orkar uppfostra ungarna. För det är precis vad det har kommit till de senaste åren - tyvärr.

    SvaraRadera
  3. Tackar! Efter dryga 40 år i skolvärlden som lärare, speciallärare och solledare tar jag åt mig.
    Fick i veckan en kommentar via Instagram från en elev jag hade i början av 70-talet, som var född i Turkiet och som flyttade till Sverige. Jag hade henne i klass 4-6 i Upplands Väsby. I början av 1980-talet flyttade hon tillbaka till Turkiet och hade nu hittat mig- Hon skrev att jag alltid betytt mycket för henne genom livet i alla år. Gissa om jag blev glad. Har än idag fortsatt kontakt både via Instagram och på annat sätt med gamla elever och det är så roligt att ha påverkat och i en del fall gjort skillnad.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Du ska definitivt ta åt dig. Lärare är ett ofantligt viktigt yrke som sliter. Dessutom oftast för dåligt betalt! Härligt med feedback från gammal elev, ett kvitto på att du gjort "rätt"!

      Radera
  4. Jag har undervisat på högskolan i Borås minsann, som WordPress-superuser har jag lärt både elever på webbredaktörsprogrammet samt lärare om hur plattformen fungerar och hur det är att driva en egen webbyrå. Under 7 år hoppade jag in där som lärare och tyckte det var fantastiskt roligt! Skolmiljön passade mig, jag tror jag är pedagogisk. Hyllar gärna alla lärare - de gör ett hästgöra. Boston Public gillade jag också!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är rimligen enklare att undervisa folk som kommer till lektioner utan tvång! Vilket inte nödvändigtvis gör det lättare att undervisa. Du har garanterat gjort en fin insats!

      Radera
  5. jag som inte var duktig i skolan passar bättre som lärare, bland tonåringar, är duktig på att förklara

    SvaraRadera
  6. Anonym1:04 em

    Ja vad ska man säga, problemet är väl det att skolpersonal förväntas vara allt. Föräldrar, läkare, psykolog osv.

    SvaraRadera
  7. Anonym9:08 fm

    Bra, viktiga synpunkter - jag håller med dig! 💫

    SvaraRadera