torsdag, oktober 20, 2022

Läsning och hälsa

Utan god hälsa mår man inte bra sa någon som antagligen hade funderat rätt länge på saken ... Men visst, så är det ju!

Mia i bokhörnan undrar denna gång i sin helgfråga  Brukar du läsa hälsoböcker? Har du något tips?

Nej det är nog dåligt med den sortens litteratur hos mig. Jag brukar försöka tänka efter innan jag ska laga mat så att det vi ska äta blir någorlunda nyttigt. (Nån av Viktväktarnas kokböcker har jag nog kvar trots allt.) Och visst har jag läst en del om lämplig träning. Men tips i den här genren har jag tyvärr inga.

Fast innerst inne vill jag ju tro att all läsning är hälsobefrämjande, åtminstone när det kommer till den psykiska hälsan.

Copyright Klimakteriehäxan

20 kommentarer:

  1. bibliotek är en skattkälla på bra böcker!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hannele11:09 em

      du behöver inte äga alla böcker

      Radera
    2. Naturligtvis inte. Framför allt inte såna jag inte vill läsa!

      Radera
  2. Frågan är ju vad en hälsobok är, hur en definierar den. Den här boken FYSS, har en vän, Eva Jansson, skrivit. https://www.fyss.se/om/det-har-ar-fyss/ Hon är bl.a professor i näringsfysiologi och det är en bok som ger mycket om mycket vad gäller hälsa.

    SvaraRadera
  3. Nej, böcker om hälsa och träning är inte min grej heller. De flesta böcker med den inriktningen har ett inbyggt pekfinger, så...

    SvaraRadera
    Svar
    1. En jag gav mig i kast med föreslog att jag skulle inleda med fasta i flera dagar ... det skulle ju göra mig livsfarlig för omgivningen, så den boken lämnade jag snabbt.

      Radera
  4. Det kanske är en fördom, men jag har fått för mig att hälsoböcker innebär att ett antal plattityder placeras mellan två pärmar. "Motion är viktigt." "Sluta röka." "Ät nyttiga saker."

    SvaraRadera
    Svar
    1. Faktiskt tror jag att det kan vara så. Man kommer rätt långt med vanligt bondförnuft!

      Radera
  5. jag har böcker om yoga och pilates. och några WW-kokböcker. men det hjälper inte

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hehe nä det gör ju inte det, man ska inte bara ha dem, de ska användas också!

      Radera
  6. Klart läsning är hälsobefrämjande, åtminstone finns det forskning på att läsning sänker stressnivån!

    SvaraRadera
  7. Är helt övertygad om att läsning är hälsosamt. Hjärnan hålls aktiv och det är ju himla bra!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Så då tar vi väl en bok till då! :-D

      Radera
  8. Ja ,men visst det har du rätt i, läsning är bra för i alla fall knoppen.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tror vi kan vara säkra på den saken!

      Radera
  9. Att läsning är hälsobefrämjande, borde påtalas mer och oftare, för så är det. Går det inte att skapa nån slags träningstrendighet för det? :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Visst vore det väl perfekt! Men vi får väl "träna" i tysthet ...

      Radera