lördag, maj 20, 2023

Veckans mening – om att veta sitt värde ...

Jag har faktiskt träffat den legendariske författaren Sven Stolpe. Det var förstås länge sedan. Vi hamnade mitt emot varandra vid ett middagsbord, jag var yngst av alla gäster. Vem av de övriga som var mest berömd hade de nog alla skilda åsikter om. Men över maten  det var ärtsoppa och punsch, måste väl ha varit en torsdag  pågick en muntlig
tuppfäktning som jag önskar att någon hade spelat in.

Så skedde tyvärr inte, men det var ett synnerligen fascinerande skådespel (med enbart manliga aktörer inblandade) att följa. Plötsligt uppstod en liten glipa i ordväxlingarna och Den Store Stolpe fick liksom syn på mig. Tittade noga tvärs över tallrik och bestick och brummade, nästan röt, sedan:
-Och du då, har du skrivit nån bok?
-Nej, inte än, pep jag.
Därmed var Stolpes intresse för mig uttömt och han återgick till sina jämbördiga, eller i alla fall nästan jämbördiga ... Så vitt jag minns var han åtminstone inte direkt otrevlig mot poeten Bo Setterlind, men nog var han en buffel!

Att han var övertygad om sin egen betydelse och skicklighet gick inte att betvivla. Jag har träffat andra som varit nästan lika säkra på att den egna framgången varit mer än välförtjänt trots att den kanske kom i senaste laget. Tror aldrig ändå att jag får svar på frågan hur man verkligen vet när det man åstadkommit är bra, riktigt bra? Känns det i magen? I huvudet? Måste man vara en äkta skitstövel för att tänka så om sig själv? Fast det är klart: det inte kul att aldrig bli nöjd heller ...

Nu läser jag Alex Schulman i Dagens Nyheter om Stolpe, som var hans morfar. Där hittar jag också Veckans mening (även om artikeln inte publicerades denna vecka men jag råkade bli lite sen på bollen), den som Skriv-Robert efterlyser på lördagarna och som ska vara så beskaffad att man hejdar sig ett litet extra ögonblick i läsningen. 

Det visar sig att Stolpe inte bara tänkte att han var nöjd med sina texter, han skrev också in det i marginalerna! Tänk att vara så oändligt säker på sig själv och sin egen förmåga! Här är den, Veckans mening, ovanligt lång:

"Jag minns att han satt i sin fåtölj i vardagsrummet i Filipstadshuset, med travar av sina egna böcker omkring sig, och jag närmade mig honom en gång försiktigt bakifrån och jag minns att jag fann det vidunderligt när jag såg anteckningarna och jag förstod vad han skrivit i kanten, såg att han strukit under stycke efter stycke och skrivit saker som 'magnifikt' eller 'briljant' eller 'förstummande'."

Copyright Klimakteriehäxan

20 kommentarer:

  1. så skrev Strindberg, men i andras böcker, även korta negativa omdömen

    SvaraRadera
    Svar
    1. Men i andras böcker. Viss skillnad!

      Radera
  2. Sven Stolpe måste ju ha varit narcissistisk...han var en skitstövel på sitt sätt, en buffel. Bränn alla mina brev av A.Schulman har du säkert läst, den som är tillägnad Karin, Sven Stolpes fru, Alex Schulmans farmor.
    Allt det där vet jag att du vet men jag kom ihåg det just nu.
    Nu kan du säga högt att du har skrivit böcker...kanske det hörs ända fram till Sven Stolpe? ;)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag gillar Alex S i bokform. Tror inte mina böcker skulle väcka Stolpes ohöljda beundran ...

      Radera

  3. Nog var han en ärkeknöl, det tror jag de flesta är överens om.
    Men när jag möter sådana personer, det finns en hel del, så undrar jag alltid om de är så övertygade om sin egen intelligens och förträfflighet — eller om det längst inne i personen finns en liten osäker pojke (ibland flicka) som har byggt upp en mur av överlägsenhet och hybris för att bli osårbar.
    Margaretha

    SvaraRadera
    Svar
    1. Citerar min idol Povel Ramel: "trots sin röda näsa har han en gång druckit hallonsaft" - alla har vi varit små, innerst in kan vi fortsätta att vara det!

      Radera
  4. Nu har jag inte hört talas om den mannen heller. Men jag verkar inte ha missat nåt. Självgoda personer har jag svårt för. Frågan är vem som "matat" dom under livet...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Gubben var ju en upplevelse på ett sätt ... Alex S bok med fokus på morfadern är riktigt bra. Även om man nu debatterar sanningshalten.

      Radera
  5. Har också träffat på Stolpe, då som väldigt ung, 18 år, och upplevde honom som arrogant och plump. Och det är ju något som framgått på olika sätt. Så veckans mening känns som väldigt mycket "honom".

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja man blir liksom inte förvånad!!!

      Radera
  6. Sven Stolpe var mycket speciell, men att han var så narcissistisk visste jag inte

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tror inte han var en kul person att vara tillsammans med, någonsin.

      Radera
  7. tja, män födda även lite senare, runt 1930 har jag upplevt som arroganta och plumpa

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jo då, visst finns de i modern tappning också!

      Radera
  8. Tja, det där låter ju oerhört egenkärt. "Det finns mycket i vår herres hage" sa man förr, och det var väl så jag tänkte nu.

    SvaraRadera
    Svar
    1. En annan sån fras: Jojo, det är olika i olika kommuner .... :-D

      Radera
    2. Som en nyansering till Alex S skildring hittade jag denna artikel som är värd att läsa, om du är intresserad: https://kvartal.se/artiklar/nej-alex-morfar-var-inget-monster/

      Radera
  9. Anonym9:48 em

    Stolpe har jag inte träffat, men Bo Setterlind … högfärdig gubbe. Jag var med och spelade kyrkospel - och när han kom till stan spelade vi det han skrivit. Vi var faktiskt omtalat bra på den tiden i den staden. Han rynkade bara lite på näsan efteråt och kommenterade att han inte gillade att magen syntes lite när vi sträckte på oss i de svarta trikåerna … sen fortsatte han att deklamera sina dikter.
    En kompis hade SS som lärare på gymnasiet i Mjölby, hon älskade honom - som lärare. Hans dotter gick i klassen över min kompis.
    Anonyma Bloggblad i stugan

    SvaraRadera
    Svar
    1. Påminner om den gamla historien om den unga flickan som får frågan av en farbror om hur gammal hon är och svarar 17. "Det trodde jag var ett kortspel" säger mannen. "Det är Skitgubbe också" svarar flickan. Kan det ha varit Stolpe eller Setterlind? :-D

      Radera
    2. Haha... den var bra. Kunde nog ha varit någon av dem!

      Radera