måndag, maj 22, 2023

Rapport om ett stordåd

Ja, jag tvekar inte: jag har uträttat ett stordåd. Kanske inte för mänskligheten, men åtminstone i min egen lilla avgränsade värld.

Vad har jag då gjort? Jo något jag tänkt länge på. I mitt sovrum finns två bokhyllor. De har varit fyllda till bristningsgränsen, bitvis i dubbla rader. Ingen ordning alls. Böcker jag tror jag lagt in har inte gått att hitta. Andra vet jag att jag klämt in för säkert tio år sedan, för att aldrig peta på dem igen.

Nu blev det ändring på detta! Plockade ut varenda bok. Har nu lagt ungefär en hyllmeter i den allmänna gebort-högen, avdelat ett gäng till syrran, några som jag tror passar till en kompis och andra som jag burit iväg till Maken i tron att han inte läst dem redan. Några finns redan hos Myrorna. Bland titlar jag ratat finns kanonsuccéer som "Ett litet liv" av Hanya Hanagihara och "De fattiga i Lódz" av Steve Sem Sandberg. De föll på sitt omfång (720 respektive 661 sidor).

I mina hyllor står nu de som jag behållit i en prydlig rad, alfabetiskt ordnade efter författarens efternamn. Uppskattar omfånget till nästan fyra hyllmeter. Och håll i er, nu kommer det ruggiga: detta är BARA böcker jag INTE läst. Fler olästa finns i andra bokhyllor i vårt hem ... noga räknat minst uppemot ett 40-tal hyllmeter, så i det perspektivet krymper mitt stordåd påtagligt. Fast där finns förstås det jag redan läst, också.

Hur som helst har jag i alla fall insett vidden av min utmaning. Så jag skred till verket och tog en av de olästa. Det blev den som stod allra först, på grund av A som i Ackebo: Lena och hennes "Darling Mona". Avklarad nu, men inget ni prompt måste läsa. Började faktiskt på nästa bok i hyllans bokstavsordning innan jag somnade: Susan Abulhawas "Det blå mellan himmel och hav". Men nästa bok kommer nog inte att vara skriven av någon vars efternamn börjar på A ...

Copyright Klimakteriehäxan

15 kommentarer:

  1. Stordåd är det utan minsta tvivel! Så intressant det är när man har stordådat också. Man hittar en hel del man inte har läst. Känns igen det där!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jo jag blev lite överraskad flera gånger ...!

      Radera
  2. Vi har också mycket böcker, men min gubbe som gillar att göra sig av med saker och ting tog alla pocketböcker som stod i gästrummet och gav till Röda Korset för ett tag sen. Men nu har vi redan fyllt en hylla igen...
    Fast så många olästa böcker (som vi har en bokhylla för i "biblioteket") som ni har, det har inte vi bara ett par hyllmeter...
    KRAM-Susie

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är ju inte klokt att jag samlat ihop så mycket - utan att läsa!

      Radera
  3. Hannele1:53 em

    Härligt! Alfabetisk ordning hör till det förflutna.

    SvaraRadera
  4. En stilla fråga bara: Borde inte Abulhawa kommit före Ackebo?

    SvaraRadera
    Svar
    1. HAHAHA jo det borde hon ju!!!! Ujujuj det där med alfabetet är inte enkelt!

      Radera
  5. Du hör väl min rungande applåd!!! Bra där! Jag har fortfarande en rörig oordning i mina hyllor. Har dock inga bokhyllor i sovrummet (som tur är). Tänker på all damm;-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack! Behöver all uppmuntran och pepp jag kan få, eftersom så mycket återstår ...

      Radera
  6. Heja! Bra jobbat! Har gjort liknande och har böckerna nu i prydlig bokstavsordning. Och har även lämnat en del böcker vidare till Myrorna.
    Men en del böcker får fortsatt stanna. De som berikar speciellt.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det kommer att bli mer till Myrorna eller liknande, men inte just nu. Man vill ju inte förta sig ... :-D

      Radera
  7. Anonym9:51 em

    Jag är impad! Jag har visserligen skaplig ordning på mina böcker - men jag har inte så många att hålla ordning på. Fast läser mycket gör jag ändå!
    Bloggblad

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag/vi har ju helt enkelt för många, så är det bara. Återstår alltså att skapa ordning i hyllorna där de lästa står ... finns nog ett gäng olästa där också, några som bara Maken plöjt, andra som bara jag tagit mig igenom ,,,

      Radera