torsdag, maj 11, 2023

Mina skrivande grannar

Finns det någon lokal författare där du bor? Det är Mia i bokhörnan som undrar, i veckans helgfråga.

OM det gör. Här på Södermalm vimlar det av skribenter av olika slag. Vem ska jag välja att peka på? Anders Roslund är av våra skickligaste krim-författare. Bor inte långt från mig. 

Björn Ranelid bor åtminstone tidvis här. Lena Kallenberg, som skrivit en rad historiska romaner om Stockholm, bor på Svartensgatan. Agneta Pleijel bodde i samma hus som jag, men nu tror jag hon har flyttat några kvarter bort. Kvar på Söder ändå.

Tulpantider på Södermalm!
I "min" trappuppgång bodde länge det skrivande paret Margareta och Bo Strömstedt. Nu är de borta, men böckerna finns kvar. Några trappor upp hittar man hur som helst Sara Kadefors, som kammade hem en August i barn-och-ungdomsklassen för några år sedan. Ingemar Unge är en annan välkänd Söder-profil.

Med så många litterära grannar kan man kanske påstå att man bor i en kulturbygd? Här finns ju även  spåren av Stig "Slas" Claesson, Per Anders Fogelström, Ivar Lo Johansson, Stig Dagerman och Tomas Tranströmer. Det går säkert att leta upp många fler, om inte i minnet så med farbror Googles benägna bistånd!

Det blir nog betydligt intressantare att se vilka författarnamn som kan lyftas fram i andra landsändar. För ingen av de jag nämner kom som någon överraskning eller hur?

Copyright Klimakteriehäxan 

8 kommentarer:

  1. riktigt så nära har jag inte författare... fast på Hisingen finns många "mindre" bokutgivare 🙂

    SvaraRadera
    Svar
    1. Pleijel studerade etnografi, filosofi och litteraturhistoria vid Göteborgs universitet

      Radera
  2. Agneta Pleijel räknar jag till Göteborgsförfattare, för hon beskriver sina ungdoms gator i Göteborg i sin trilogi

    SvaraRadera
    Svar
    1. Pleijel är kanske göteborgare i själen - men hon bor här!

      Radera
  3. Du verkar ha träffat alla dessa författare, du vet ju var de bor;-) Hade ingen aning om att en av mina favo krimförfattare Anders Roslund bor granne med dig...
    Björn Ranelid trodde jag bodde i Skåne...

    PS. Nu blir jag nyfiken om det bor en kändis-författare i Täby;-) DS.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Anders R och jag är ju gamla kollegor. Inte exakt grannar men vi bor inte långt isär. Ranelid kan hålla sig i Skåne vad mig anbelangar ... Kan glädja dig med att exemeplvis Pehr Thermaenius bor i Täby, också gammal kollega och kompis till mig. Har skrivit minst en bok, kanske fler?

      Radera
  4. Oj, du har nära till författarna. :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja faktiskt. Men känner bara några få.

      Radera