onsdag, maj 03, 2023

Att läsa om arbete

Vilken arbetarlitteratur och litteratur om arbete uppskattar du? Det är Enligt O som undrar, i Veckans kulturfråga. Jag hoppar över Moa M, Ivar Lo och de andra klassikerna, men att läsa om arbete av olika slag kan  vara väldigt givande!

Då hamnar jag än en gång hos en av mina stora idoler: Torgny Lindgren, som skrivit så många berättelser om hur folk levt och arbetat och överlevt i vårt land förr i tiden. Ta historien om Brokiga Blad, mannen som försöker försörja sig på att måla tavlor! 
Lindgren skrev ännu en roman om att leva som skapande konstnär: "Klingsor". Visserligen kanske inte tavelmåleri hör till de vanligaste sysselsättningarna i det som brukar kallar arbetarlitteratur, men berättelse om arbete är det!

En annan bok om arbete som jag kommer att tänka på är "The Blue Knight" av Joseph Wambaugh, mannen som länge arbetar som kriminalare i Los Angeles men bytte bana och blev succéförfattare av polisromaner. I den här boken, en ur hans tidigare (och enligt min åsikt bättre) produktion får man massor av insikter och lärdomar i handfast polisarbete, både bra och dåliga saker. Boken finns nog på svenska, men jag kan inte för mitt liv komma på titeln.

Sedan ger jag mig ut
på djupt vatten ... men tänk att jag tror att Cherry Ames-böckerna kan ha bidragit att rekrytera sjuksköterskor lite varstans i världen. Cherrys liv skildras med start när hon är sköterskeelev (Cherry Ames: Student Nurse) och sedan har hon en ny position inom vården för varje bok, hon gör superkarriär, strålande insatser och vi som läste om henne blev imponerade! Nog kan det ha inspirerat små flickor att gå i hennes spår (även om det inte riktigt bet på mig). Helen Wells skrev (inledningsvis, sedan tillkom fler författare) och det blev inte mindre än 27 böcker! 

Copyright Klimakteriehäxan

6 kommentarer:

  1. Fastnar helt och hållet för Joseph Wambaugh. Både min man och jag slukade hans böcker på 1970- och 1980-talet. Minns att vi var fascinerade av "Onion Field".
    Googlade lite och "The blue knight" översattes inte till en svensk titel.

    SvaraRadera
    Svar
    1. "Onion Field" var den första av JW jag läste. Så bra!!! Men Hollywood-kråkorna släppte jag efter en enda del.
      Konstigt att den inte översatts, jag googlade också som f-n men trodde att den bara trillat bort ...

      Radera
  2. Varierande arbeten i olika länder under olika tidsepoker, de flesta har ju arbetat på ett eller annat sätt för sin överlevnad.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Michel Fabers "The Crimson Petal and the White" ("Sugar" på svenska) handlar om en flicka som fixade sin överlevnad genom att vara prostituerad i London. Lär vara en kanonbok men 900 sidor ... jag har haft den länge ...

      Radera
  3. jag har en känsla av att Flickornas julbok ofta handlade om sjuksköterskor. Syster Eva på åttan tror jag att någon hette. Cherry Ames läste en så klart. Torgny Lindgren är en favorit. Norrlands
    akvavit handlar om predikanten och tandborstningspropagandisten Olof Helmerson. riktiga rejäla yrken!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Undrar om någon skrivet en bok om fluor-tanten???? :-D
      Jag tänkte på Doktor Glas men han kom inte med ändå.

      Radera