tisdag, maj 02, 2023

Runda ord (nej, inte DEN sorten!)

Något runt i titel eller handling ska böckerna i veckans tisdagstrio ha, så vill i alla fall Ugglan ha det. OK, jag ger mig i kast med detta, på jakt efter runda ord, om än inte av den typ som ofta avses med begreppet!

"Löwensköldska ringen" av Selma Lagerlöf är på sätt och vis en spökhistoria ... Ringen det handlar om är en gåva från Karl XII till generalen Löwensköld som har stipulerat att han ska begravas med sin dyrbarhet. En tanke inte arvingarna gillar. En natt grävs graven upp och ringen tas från den döde i kistan ... Men ringen medför olycka och elände, i år efter år. Hela berättelsen finns i tre delar.

"Liraren Ludde" är en
synnerligen sympatisk bok för barn, skriven av Viveca Lärn. Ludde ska snart fylla sju och han älskar fotboll! Lättsam historia, perfekt att läsa högt. Lärns humor finns i alla hennes böcker.

I barnböckernas värld finns en favorit från min egen barndom: "Tant Mittiprick" (Mrs Piggle-Wiggle, inser att det i originaltiteln saknas något runt ...) av Betty MacDonald. Den älskade jag från första sidan. Den damen visste hur man hanterar besvärliga ungar! Å som jag skrattade åt pojken som inte ville tvätta sig. Han slapp. Men när han var riktigt smutsig sådde tant Mittiprick rädisor på honom. Fröna grodde och när hon sedan skördade rädisorna gjorde det ont och simsalabim! pojken ville tvätta sig! Det kan man kalla pedagogik eller hur?

Copyright Klimakteriehäxan

16 kommentarer:

  1. Löwensköldska ringen så klart! tänkte inte på den. Lärns humor är väldigt speciell

    SvaraRadera
    Svar
    1. "Ringen" är en häftig historia, inte minst när Anna Svärd är huvudperson!

      Radera
  2. tant Hannele1:05 em

    undrar om barnbarnen vet vad runda ord är… Nämndemän verkar ha noll koll.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Barnbarnen har säkert aldrig mött begreppet ... nämndemän får väl gå på snopp-och-snippa-kurs ...

      Radera
  3. Nu blir jag osäker om jag har läst Löwensköldska ringen. Jo, vid närmare eftertanke har jag nog det. Bra att bli påmind ändå. Kanske läsa om?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag har sett Löwensk. i teaterversion, Västanå teater spelade den i sin lada i Rottneros! Häftigt!

      Radera
  4. Löwensköldska ringen har jag inte läst, men blir sugen på den nu!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Förmodligen borde den läsas om.

      Radera
  5. Saknar "Sagan on ringen" här;-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jo då, jag tänkte på den - men jag har aldrig läst den ,...!

      Radera
  6. Passande böcker. Tack för tipsen.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Barnböckerna är väldans trevliga, en gammeldags och en modern!

      Radera
  7. Löwensköldska ringen och Liraren Ludde har jag läst. Tant Mittiprick var okänd för mig.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tant Mittiprick har 75 år på nacken, vet inte hur hon funkar i dag - men när jag var barn var hon jättekul!

      Radera
  8. Tant Mittiprick kände jag inte alls till, men den verkar kul! Ludde är jag mer bekant med.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Osäker på hur Tant M står sig i dag men det kan vara värt att testa på nåt barnbarn eller så!

      Radera