tisdag, maj 09, 2023

Vårens bästa

Bäst hittills under våren, i bokväg alltså, vad kan det tänkas ha varit? Det är Ugglan som undrar och hoppas på en tisdagstrio. För egen del har jag inte hunnit läsa så himla mycket, men ändå ...  
Boktrio och en mordplats

"Au revoir Agneta", Emma Hambergs uppföljare till "Je m´apelle Agneta" inser jag att vi är många som redan läst. Trevlig, lättläst, så den platsar i min trio.

"Svalors flykt" är Majgull Axelssons nyss utkomna roman som jag är mitt inne i. Riktigt bra, sorglig och otäck bitvis, eftersom den  som storyn i så många av hennes böcker  ligger nära verkligheten, den här gången om föräldrar som misshandlar sina barn. Den här är med som kandidat till titeln Årets bok, precis som Hambergs.

"Somliga linor brister" har varit vår bilbok under de senaste långresorna. Varg Gyllander, som skrivit, vet mycket om polisarbete och det märks i den här kriminalromanen. (Han arbetar som presschef hos Stockholmspolisen.) Historien börjar i fontänen på Sergels torg, en mer central mordplats i huvudstaden får man väl leta efter ... Det här var hans debutbok, den kom redan 2010. Det har blivit fler sedan dess.

Copyright Klimakteriehäxan

26 kommentarer:

  1. Vilka bra tips sugen på alla dina.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Väldigt olika sinsemellan, men bra! Och jag gillar ju variation ...det gör kanske du också?!

      Radera
  2. känner till dina tre men har inte läst dem. läser Axelsson av och till, men barnmisshandel, det går inte

    SvaraRadera
    Svar
    1. Har du inte läst "Rosario är död" heller???? Otroligt viktig bok. Det tror jag att den här nya också är.

      Radera
  3. Svalors flykt vill jag läsa.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Faktiskt rent av spännande på nåt märkligt vis ...

      Radera
  4. Hamberg skriver trevliga böcker. Majgull Axelsson sa när hon pratade här på Hisingen att tack vare hon är gift, så har hon råd att skriva de böcker som hon tycker är viktiga.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jo det underlättar säkert, men hon har tjänat hyggligt på sina böcker ändå, det är jag ganska övertygad om. Flitigt översatt dessutom.

      Radera
  5. Boken om barnmisshandel vill jag inte läsa, även om det säkert är en viktig bok. Varg Gyllander blir jag lite nyfiken på.

    SvaraRadera
    Svar
    1. "Svalors flykt" är en jättebra bok. Vi läser ju massor med krim - det här är angeläget! Betydligt mer än påhittade mord!

      Radera
  6. Jag känner att jag borde läsa Au revoir Agneta!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Har man läst den första vill man ju veta hur det går ...

      Radera
  7. Har läst de två översta böckerna. Bra båda två tycker jag- Din tredje bok har jag inte läst ännu, men den finns på listan.
    Däremot har jag läst "Allan Mann. Svenskens som slogs mot Hitler och Stalin, en roman/biografi. Aktuell än idag om en ung mans upplevelser under andra världskriget. Upplevelser från vinterkriget i Finland 1939. Sedan Norge och gränsen till Sverige, Storbritannien och Frankrike. En bok som kom ut den 27 april och är aktuell idag inte minst med kriget i Ukraina som kommer allt närmare.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Boken om AM har du väl bidragit till i hög grad, tror jag? Har inte sett nån rec än men det kanske inte varit dags? Klart spännande.

      Radera
  8. Tack för tipsen. Svalornas flykt har jag tänkt hinna läsa eller lyssna på under sommaren.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Lite av en bladvändare, faktiskt!

      Radera
  9. "Au revoir Agneta" kommer jag absolut köpa, då jag läst första boken. Sedan kan jag tipsa om "Allan Mann: svensken som stred mot Hitler och Stalin". Har läst drygt 100 sidor och boken är en sträckläsare. Allan är Dittes pappa. Rekommenderas!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Är helt på det klara med att Dittes pappa blivit förevigad i bokform. Ska läsa.

      Radera
  10. Jag har inte (tyvärr) fastnat för Axelsson o jag lockas inte för tillfället av hennes nya bok. Hamberg tror jag inte att jag läst, det må finnas bra feel-goodböcker men många är för hurtfriska för mig. Läste nyss en riktigt bra bok av Maria Lundström, Alla måste söderut, lite feel-good med humor men också ett allvarligt stråk.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Lundströms bok känner jag inte alls till, tack för tips!

      Radera
  11. Jag har inte läst Hambergs Agnetaböcker, men kanske gör det längre fram. Många verkar ju gilla dem!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Lättsam läsning. Du kan spara dem till solstolen!

      Radera
  12. Somliga linor brister har jag oläst i hyllan. Där har den stått i många år nu. Kanske dags att läsa den då.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tycker den har sina kvaliteter, absolut! Men det var en slump att den hamnade hos mig. Loppisfynd.

      Radera
  13. Svalors flykt borde jag nog läsa - har gillat allt av Axelsson som jag läst hittills.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Har läst alla hennes böcker och inte tyckt lika bra om dem alla, men det här är definitivt en av de bättre/bästa.

      Radera