onsdag, maj 10, 2023

Tre som går bort

Det är då en evig tur att man uppnått den ålder när man både får, kan och vågar ha en egen uppfattning om saker och ting, även om man framstår som Käringen mot Strömmen (det är väl inget fel på den sortens tanter?).

Den känslan tror jag att vi är många som delar. En av dem är Enligt O. Så tolkar jag nämligen Veckans kulturfråga som hon ställer: Vem eller vad får dig att sitta som ett frågetecken när alla andra hyllar? Jag tar exempel ur tre kategorier: böcker, film och musik.

Karl Ove Knausgård, den produktive norrmannen som vänt ut och in på både sig själv, sin exfru och sin far (bland andra) hamnar i den kategorin hos mig. Först avstod jag för att hans böcker var för tjocka. Sedan läste jag "Om våren" och tyckte hjärtligt illa om den perfekte pappan (han själv) han beskrev, vid sidan av den sjukliga mamman som inte orkade med vare sig sina barn, sin man eller sig själv. Knausgård går bort.

"The Death of Stalin" påstods vara en fruktansvärt rolig film om en bit av Sovjetunionens historia. Kritikerna jublade, skrattade nästan hela tiden, verkade det som. Det gjorde inte jag. En helt och hållet hemsk rulle! Möjligen hade jag uppskattat den mer om jag kunde historien bättre, men nej. "The Death of Stalin" går bort.

"Tattoo" med Loreen förväntas skriva svensk musikhistoria i helgen. Jag fattar inte varför. Ser bara en otroligt tillkrånglad koreografi där kloliknande naglar verkar spela en huvudroll. Jovisst, kan hända att Sverige tar hem Eurovisionsschlagertävlingen igen, men för mig går "Tattoo" bort.

Copyright Klimakteriehäxan

15 kommentarer:

  1. Karl Ove Knausgård skriver vackert, hans nya trilogi är en njutning att läsa, och hans årstidsböcker är fina, med naturbeskrivningar och allt, total närvaro.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Upprepar det jag nyss skrev: vilken tur att man får tycka som man tycker! Jag vet naturligtvis att mängder med bokvänner älskar Knausgård!

      Radera
  2. Att bli kallad för ”kärringen mot strömmen” är väl en fin komplimang, det är inte allom förunnat att vara på samma nivå som Bang.
    (och man tolkar ju tillmälen som man vill)
    Margaretha

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nä Bang är ett prima föredöme men inte lätt att komma upp jämsides med ... än mindre passera!

      Radera
  3. Att våga ha en egen uppfattning är det bästa, sen må man kallas kärringen mot strömmen eller kalla sig själv så om man så vill. Viktigt är att man är sig själv..jag har de facto inte läst Knausgård, kanske jag borde?, inte sett filmen om Stalins död, kanske jag borde det också och så har jag inte ens hört på Loreens Mellobidrag. Antagligen är jag kärringen mot strömmen jag också ;)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hjärtligt välkommen i gänget!!!

      Radera
  4. Oj då! Det var otippat. Alltså att vi är helt överens, åtminstone vad gäller Knausgård och Loreen. Försökte mig på den upphaussade "Min kamp" för några år sedan. Kan lugnt säga att jag förlorade den kampen efter 100 sidor.
    Bloggade också om Loreen idag. Håller helt med dig. Men vi verkar vara ensamma om våra åsikter...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Inte alldeles ensamma, tror jag - men i klar minoritet ...

      Radera
  5. Jag har inte kunnat bestämma mig för om jag ska läsa något av Knausgård eller inte. Just detta att han hyllats så mycket gör ju att han blir nyfiken, men jag har förstått att inte alla är imponerade.

    Jag gillar Loreens bidrag :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag har fattat att min inställning inte är den vanligaste ...

      Radera
  6. sån Den döda Stalin i svt, den hade sina poäng och bra skådespelare, svårt med roliga farser

    SvaraRadera
    Svar
    1. Sorry, inte för mig. Så långt ifrån fars man kan komma i min värld!

      Radera
  7. Har inte orkat mig igenom någon del av Knausgårds Min kamp och nu blir jag inte så sugen på årstidssviten heller.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Välkommen i gänget ... alla kan väl inte vara eller bli Knausgård-fans?

      Radera
  8. Knausgård lockar mig inte det minsta faktiskt, så jag har inte ens försökt.
    Tatoo tycker jag är rätt bra, men inte tror jag den vinner inte.

    SvaraRadera