måndag, maj 15, 2023

Nu håller vi god min (7)

Det hände sig ju nyligen att jag plötsligt slogs av en insikt: tänk så många ögonpar som vilar på mig, dag ut och dag in! Kanske inte så himla intresserade, men de finns där. Går inte att gömma sig för. För min del anser jag att det handlar om konst, tveklöst är det så när det kommer till blomkrukan som Lisa Larson designat för Gustavsbergs porslinsfabrik. 

Sedan kan man nog ifrågasätta om de där ögonen är seende eller fullständigt blinda, men det spelar inte så stor roll. Många kopior på Lisas kruka finns i handeln, ingen är finare är originalet tycker jag! Passar väldigt bra om "håret" på huvudet är exempelvis en ormbunke, för lite buskigare look, men nu råkar den ha dött så det har blivit en liten paraplyaralia i stället. 

Här alltså ännu ett av de ansikten som håller mig under uppsyn här hemma. Och håller god min, förstås, vad jag än hittar på. Som tur är.

Copyright Klimakteriehäxan

6 kommentarer:

  1. Ett blekt ansikte tittar på dig och håller kollen. Häftigt! När jag tänker efter så har jag nog också några ögonpar någonstans 😊

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ingen min som är lätt att tyda direkt ...

      Radera
  2. Jag har nog inte många såna konst(iga) ögon som ser mig. Men jag minns att jag lärde mig av dam att pipen på en kaffekanna (såna där gammeldags) kunde se en, så man skulle vrida bort den från ögonkontakt. Tänk om alla riktigt värdefulla kunskaper hade fastnat lika bra - jag vänder alltid bort en "pip" som tittar på mig.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Haha den var ny!!! Men kaffekannor med pip är väl rätt sällsynta numera?

      Radera
  3. Som jag skrev förut (tror jag): Big sister is watching you. Minns henne när hon hade en annorlunda frisyr som påminde om Side show Bob i The Simpsons.
    Det roliga är ju att hon kan se olika ut beroende frisyr hon har:-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Du minns nog nr 2 av mina "åskådare" - inte samma huvud! Men visst kan frisyren få figuren att ändras dramaiskt. https://klimakteriehaxan.blogspot.com/2023/04/nu-haller-vi-god-min-2.html

      Radera