lördag, maj 13, 2023

Veckans mening – om kvinnoliv

Veckans mening ska inte bara ha fladdrat förbi i en text lite hur som helst. Det ska vara något som hejdar tanken och rent av för den lite vidare ... ungefär så funderar man när man på lördagar hänger på Skriv-Robert som dragit igång bloggstafetten Veckans mening. Denna gång hamnar jag i "Svalors flykt", Majgull Axelssons nyutkomna roman med två kvinnliga huvudpersoner, en pensionsmässig och en nästan myndig, den äldre drabbad av Parkinsons sjukdom (som författarinnan själv), den yngre en rotlös flicka som farit illa i livets inledningsskede. Mycket bra bok, jag sträckläste nästan. 

Detta att kvinnor blev infertila efter klimakteriet och ändå tilläts leva vidare i trettio eller fyrtio år betydde att de rent biologiskt måste vara livsviktiga.

Copyright Klimakteriehäxan

12 kommentarer:

  1. kvinnor har även haft en viktig roll som mormor... innan förskolor vanliga medan döttrarna arbetat, och ta hand om äldre föräldrar, fertiliteten har inte varit det viktigaste (detta har jag sett i Ryssland; mormor har barnen när döttrar arbetar på annan ort, i England tar många hand om sina gamla föräldrar, dyrt på hem)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Livsviktiga kvinnor, helt enkelt!

      Radera
  2. Boken "Svalors flykt" läste jag ut för ett tag sedan och gillade den. Och visst ligger det mycket i denna mening. Ja, i mycket annat i boken också, tycker jag. Kvinnor är viktiga och så i hela sitt liv. Lite trist bara att kvinnor ibland inte själva ser det så.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jösses så snabb du var med den boken - släpptes ju bara för ett par veckor sedan! Jag tycker den är riktigt bra.

      Radera
  3. Hahaha! Eller jag går kanske inte skratta, då tidigare kommentarer är gravallvarliga...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ett skratt förlänger ju (kvinno)livet!

      Radera
  4. Givetvis är vi livsviktiga! Självklarheter bara. :)

    SvaraRadera
  5. Intressant biologisk slutsats.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Men inte tänker du väl protestera? :-D

      Radera
  6. Den ska jag förstås läsa. Jag minns att jag älskade hennes "Aprilhäxan" när den kom. Nu har jag ganska många böcker att ta mig an! Kanske får jag tid att sitta i lusthuset vid stugan och läsa framöver - än så länge är det mycket pyssel med det som växer - eller ska växa.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det här är en bra bok. Ger dessutom en inblick i hur det är att drabbas av Parkinsons sjukdom (som Majgull har).

      Radera