lördag, maj 27, 2023

Veckans mening – om mod

Ibland hittar jag texter jag missat att läsa, trots att jag är intresserad av dem. Det händer oftast när jag ska kasta tidningar, den högen växer ju i stadig takt. Så gick det till när jag fastnade för Veckans mening denna gång. Den är hämtad ur en intervju med finansminister Elisabeth Svantesson (M) publicerad i Dagens Nyheter för ett par veckor sedan. Därmed gör jag ett avsteg från Skriv-Roberts grundprincip när han manar till jakt på de där braiga meningarna, de som fått en att stanna upp om än aldrig så lite, i det man nyss läst. Inte nyss alltså, men ändå rätt så nyligen, konstaterade ministern detta:

Mod är att inte låta oro och nervositet hindra en.

Copyright Klimakteriehäxan

14 kommentarer:

  1. Ja, men det kan väl stämma?

    SvaraRadera
  2. ibland finns det nog anledning att ta oron på allvar, förstås. nervositet kan en sätta sig över

    SvaraRadera
    Svar
    1. Inte alltid lätt att strunta i nerverna!

      Radera
  3. Bra uttryckt. Mod är att agera trots rädsla och risk. MOD kan också stå för MerOrganDonation.

    SvaraRadera
  4. Kunde inte ha sagt det bättre. För mig själv kan jag bara konstatera att jag troligen var modigare när jag var yngre;-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tror vi var modiga på ett annat sätt i yngre år, nu en annan typ av mod.

      Radera
  5. oroar mig inte i förväg, då får man kanske oroa sig två gånger.

    SvaraRadera
  6. Tänkvärt. Jag läste också någon som sa att det är rätt att ta ut glädjen i förskott, för det kanske är den enda glädje man får.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Kan du möjligen ha tänkt på något jag publicerade för en tid sedan? https://klimakteriehaxan.blogspot.com/2022/11/ett-ufo-har-landat.html

      Radera
  7. Detta sätt att se på tillvaron är något jag är uppvuxen med. Hade en pappa där detta ständigt var aktuellt. Och jag instämmer i det. Absolut!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Modiga män och kvinnor gör skillnad.

      Radera