torsdag, maj 04, 2023

Kanske har jag redan läst Årets bok?

I veckan blev det klart vilka tolv författare som kandiderar med var sin titel till utnämningen Årets bok 2023. Och till min stora förvåning har jag redan läst (och gillat) en (Emma Hamberg: Au revoir Agneta), dessutom köpt men ännu inte läst en (Majgull Axelsson: Svalors flykt)! Så brukar det aldrig vara. Alltså låtsas jag att jag hänger med lite bättre än jag brukar ... och kanske har jag redan läst vinnaren?

Det är Bonniers Bokklubb som väljer titlarna och alla som vill kan rösta, en gång om dagen i hela fyra månader. Jag har aldrig röstat. Tycker det är konstigt upplagt, och känner dessutom att för att välja ut en bör jag ha läst samtliga. Det kommer naturligtvis inte att ske i år heller!

Om du klickar på den här länken kan du läsa mer utförligt om tävlingen och dessutom ser du förstås hela listan med de nominerade! Flera av dem känns faktiskt lite lockande ändå. Jag har exempelvis ännu inte läst Christoffer Carlsson, fast vi har flera av hans böcker här hemma. 

Mia i bokhörnan
 intresserar sig också för Årets bok och formulerar veckans helgfråga så här: Vad tycker du om Årets bok-nomineringarna? Tja, jag förhåller mig väl positivt avvaktande ... vi får se hur många jag tar mig igenom! "Straff" borde det nog bli, men jag måste läsa "Stöld" först. Den står här på vänt.

Foto Henrik Almegård Mårtensson

Copyright Klimakteriehäxan

14 kommentarer:

  1. Jag skulle också gärna läsa Straff.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Men visst ska man läsa "Stöld" först? De hänger väl ihop?

      Radera
  2. Emma Hamberg skriver trevliga böcker.

    P.S.
    Lyssnade på Per Enerud i Göteborg när han berättade om det märkvärdiga ödet med Golowanjuk, han skrev ju på svenska.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Har bara läst de båda Agneta-böckerna av henne. Kul att du lyssnat på Per!

      Radera
  3. Jag tycker också att man nästan bör läst alla innan man kan rösta, men men.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Misstänker starkt att nästan ingen som röstar har gjort det. Sedan skulle man ju kunna rigga alltihop genom att få hela sin bekantskapskrets att rösta dagligen i fyra månader ...

      Radera
  4. Har inte läst någon av böckerna än, men har läst föregångaren av "Au revoir Agneta" - "Je m'appelle Agneta". Och den boken var riktigt, riktigt bra, speciellt med tanke på att boken inte är min genre.
    Har även läst föregångaren av "Straff" - "Stöld". Än en gång har jag då fått konstatera att författare från norra Sverige skriver otroligt deprimerande böcker, om de inte skriver deckare. Är aningen trött på det "svarta"...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ytterligare en samebok är ju med bland de nominerade om jag förstått rätt (de som sår i snö). Hambergs är kul och tämligen originella, jag klippte båda i rask takt!

      Radera
  5. Jag har läst båda böckerna och gillar dem. Av olika anledningar. Några fler av de nominerade böckerna har jag läst men svårt att rösta när en inte läst alla.
    För egen del tycker jag ju att den bok, romanen som författaren/journalisten Thomas Tynander skrivit; "Allan Mann. Svensken som stred mot Hitler och Stalin är riktigt bra." Den tar tag i en på ett gripande sätt. Men kanske kommer den med nästa år. Boken hade "release" den 27 april .
    Kommer inte att rösta eftersom jag inte läst alla.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jasså du har hunnit med Majgull också!!! den är ändå bara en dryg vecka gammal! (jag var på boksläppet och köpte den då)
      Om boken om din pappa inte kom med nu kommer den inte nästa år heller, för det är 30 april som är stoppdatum ... trist. Men det är nog många prisvärda historier som hamnar bredvid. Trodde inte du skulle kunna låta bli att blogga om boken när den nu äntligen är klar! Ska nog läsa den vad det lider.

      Radera
  6. Stöld och Straff hänger inte ihop. Stöld är bäst dessutom. förstår mig nog inte riktigt på den höär tävlingen. men några av böckerna hade jag tänkt läsa i alla fall

    SvaraRadera
    Svar
    1. Aha, jag trodde Straff var en uppföljare! Då kanske jag klarar mig med Stöld ...

      Radera
  7. Tycker det är lite konstigt att benämna det just "Årets bok", det låter så stort. "Bonniers bästa" kanske skulle vara bättre?

    SvaraRadera
  8. Jag har redan läst en av böckerna och vill läsa minst fem till under sommaren.

    SvaraRadera