måndag, maj 29, 2023

Tankar kring en önskelista

Martina Haag är förvisso inte en av mina favoritförfattare, men jag kan uppskatta hennes humor (och delade hennes ilska över hur maken behandlade henne, skildrat i "Det är något som inte stämmer"). Nu har hon en ny bok ute. Jag kan inte lova att jag tänker läsa den, men jag gillar omslaget!

Redan på utsidan av boken "Från och med nu" radar Haag upp något som verkar vara (delar av)  hennes "bucket list", alltså saker hon vill klara av medan hon fortfarande är i livet. Jag kan inte låta bli att fundera över om vi har något gemensamt. Inte väldigt mycket, men ändå ...!
Vi tar dem i tur och ordning:

Bli räddad av en skitsnygg brandman. Måste säga att jag tycker det är viktigare att jag blir räddad än hur min räddare ser ut. Men råkar han vara snygg tänker jag inte protestera. Det finns förvisso kvinnor som är brandmän också, förresten!

Kyssa en främling högst uppe i Eiffeltornet. Trots flera besök i Paris har jag aldrig varit uppe i det där tornet över huvud taget, än mindre pussat någon.

Sno en klänning på Gucci. Nej, verkligen inte. De har nog ändå inte min storlek ... Det finns dessutom andra modeskapare jag tycker mycket bättre om.

Dricka champagne på Orientexpressen. Skulle gärna ta tåget och i så fall också gärna lite bubblor, men det har inte hänt.

Ha en trekant tiokant. Va? (Om det blir en bok kommer jag ganska säkert inte att läsa den.)

Klättra upp på toppen av Cheopspyramiden. Huvva, jag som är så höjdrädd!

Skjutas upp i rymden. Tack, men nej tack. Vill nog inte skjutas över huvud taget om jag kan slippa.

Se slutet av Kinesiska Muren. Har sett en bit av den, men det var antagligen nånstans mitt på. En häftig upplevelse hur som helst, något jag verkligen hade drömt om.

Åka helikopter över Grand Canyon. Har varit där. Gått till fots ända ner och upp igen. Asjobbigt. Hade varit otroligt mycket enklare med helikopter ... men jag faktiskt flugit över Iguazu-fallen, kan det kanske räknas? Spektakulärt!

Sätta eld på julbocken i Gävle. Pyromani är ingen hobby jag uppskattar eller uppmuntrar. Som tur är är jag inte lagd åt det hållet. Trist tradition.

Bara tre av de här sakerna har Martina Haag hittills kunnat bocka av: hon har kysst en främling i Eiffeltornet, hon har druckit champagne på Orientexpressen och hon har flugit över den imponerande Grand Canyon.

Om jag skulle göra min egen seriösa lista skulle den se rätt annorlunda ut, även om jag inte riktigt vet vad den skulle komma att innehålla. Det här var bara ett litet tankeexperiment, inspirerat av att jag fick syn på boken i ett skyltfönster. Hur stämmer den här listan med dina önskningar för framtiden? (Alla som svarar att de tänker tända eld på Gävle-bocken anmäler jag till polisen!)

Maken och Sonen på Kinesiska muren. Året var 2007.
Copyright Klimakteriehäxan

12 kommentarer:

  1. Martina Haag är en favorit, lyssnade på henne om detta i svt:s nyheter, kyssa främlingar har jag gjort 😍

    På en promenad på Björkö med mina tantkompisar halkade en på blöt mossa och bröt foten, svår terräng. Helikoptern upptagen, nio snygga brandmän kom och fick ner henne, det har vi skrattat åt.

    (SvärSonen bjöd på helikoptertur över Hisingen 💙

    SvaraRadera
  2. bild på de snygga brandmännen som räddade min kompis:
    http://bp1.blogger.com/_WwCxSpQsio0/Rw1Q1NgeOKI/AAAAAAAAExY/rDIqYldUfs0/s1600-h/6044bjorko.JPG

    SvaraRadera
    Svar
    1. Får tro dig på ditt ord om hur snygga de var, på bilden visar de bara nackarna ... :-D

      Radera
  3. Anonym3:42 em

    Min brorson är brandman av vansinnigt snygg, honom kramar jag utan att han behöver rädda mig först.
    Vandra Caminon i Spanien ✔️
    Skriva en bok ✔️✔️
    Jag har några resmål på önskelistan, men vill helst inte flyga …
    Bloggblad

    SvaraRadera
    Svar
    1. Bra att du har bockat av ett par punkter i alla fall!

      Radera
    2. Poff.... blogger bara raderade allt jag svarade...
      Men sista meningen var: Ju äldre jag blir desto mer handlar önskningarna om att vi ska hålla oss friska tills vi dör.

      Radera
    3. Det är verkligen något man önskar. Intensivt.

      Radera
  4. Oh no, det var ytterligheter! Jag nöjer mig med att vara frisk 😁

    SvaraRadera
    Svar
    1. Den (viktiga) punkten fick inte MH med ... fast den finns kanske inuti boken?

      Radera
  5. "Det är något som inte stämmer" var nog en av de sämsta böckerna jag läst. Självömkan från början till slut. Inte att undra på att jag och Feelgood(?) inte går ihop. Och den här boken ser inte mycket bättre ut den heller.
    Vi har en brandstation några hundra meter bort. Har sett några snygga hunkar på det lokala lunchstället. Det räcker;-)
    Orientexpressen kallas ju den blåa tunnelbanelinje. Å på den får man inte ha med sig alkohol;-)
    Om jag hade en egen lista så skulle den se helt annorlunda ut - tror jag;-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag har läst betydligt sämre böcker än den om det Haagska äktenskapet, men nån stor författare är hon inte. Tänkte inte på att vi har en stockholmsk Orientexpress också ... ack ja, den folkhumorn ...

      Radera