lördag, maj 06, 2023

Mösspåtagning i London

Undrar hur många människor runt om i världen som tittat på dagens spektakel i London? När Charles och Diana gifte sig tror man att publiken uppgick till 750 miljoner. Men det var lite mer romantiskt då, med den unga, vackra och till synes blyga bruden i gudomlig klänning. Dagens huvudpersoner är inga ungdomar (Camilla har fyllt 75, Charles gör det i höst) och även om deras kärlekshistora absolut kan beskrivas som romantisk om man är välvillig så tycker i alla fall jag att den har en besk eftersmak.

Nu påstår brittiska medier att folket förlåtit allt och tagit Camilla till sitt hjärta. Det har inte jag, i min värld hanterades Diana skandalöst av alla inblandade, the Queen herself included. Trodde verkligen Charles att han skulle kunna fortsätta att ha en älskarinna utan att det upptäcktes? Nu var det ju den svikna hustrun som slog larm, men om det inte hade hänt hade någon annan gjort det.

Faktum är att det visar sig gång på gång att mäktiga män tror att de kan agera hur som helst utan att det någonsin ska avslöjas. Men de har ju fel! Kvinnoaffärer har fått många potentater att svettas: John F Kennedy, Bill Clinton och Donald Trump, för att ta tre tydliga exempel. Eller Charles bror Andrew! Och handlar det inte om fruntimmer brukar det handla om pengar, mutor far kors och tvärs och när skiten träffar fläkten blir det både lortigt och illaluktande.

Idag hör jag inte Dianas namn nämnas, men jag kan tänka mig att hennes söner undrar hur det skulle ha varit om historien fått ett annat förlopp, om deras mamma varit den som hade fått Queen Marys krona nedtryckt på skallen? 

Ack ja, man får hoppas att de har kul i Buckingham Palace ikväll. Huvudpersonerna borde vara rätt trötta, de har haft en lång dag med procession och mösspåtagning och vinkande, ett vimmel av präster och tjusiga gäster, musik och hurrarop och "God save the King".

Jag har i alla fall tittat lite av och till på BBC:s utsändning, inser att de som leder produktionen har rätt kul ... stora direktsändningar är det, och den här är verkligen STOR! Är lite besviken på hattparaden, den kunde ha varit roligare (kronprinsessan Victorias smula var ingenting att jubla över) och vädret kunde ha varit bättre, men undersåtarna på The Mall verkade inte bry sig. 

Bild från BBC.
Så vem är jag att sitta här och tycka att den här mastodontshowen egentligen inte är något att bry sig om, även om det är historia. Fast genom att blogga om det motsäger jag ju mig själv,  det fattar t o m jag. Medan kungens historiska replik till sin dåvarande älskarinna går på repeat i skallen: "Jag skulle vilja vara din tampong!". Ack ja, kärlek kan ta sig märkliga uttryck, även i den "finaste" av kretsar, den saken är klar. 

Nu är de krönta. Hoppas de inte måste vandra omkring med kronorna på huvudet jättemånga timmar. Det ser obekvämt ut. Och lite konstigt. Inte ens klädsamt, om sanningen ska fram.

Copyright Klimakteriehäxan

10 kommentarer:

  1. exakt samma bild jag skärmdumpade från svt

    SvaraRadera
    Svar
    1. Alla SVT:s bilder var BBC:s, är jag ganska säker på.

      Radera
    2. tant Hannele11:51 fm

      märkligt identiskt ögonblick som min BBC skärmdump

      Radera
  2. Satte på tvn för ungefär en timme sedan. Det var ju finväder ute, å då tyckte jag att det var slöseri med tid att kolla kröningen. Allt kommer ju att repeteras minst hundra gånger innan dagen är slut.
    Men BBC har tagit fram det stora kavalleriet med Katty Kay och Christian Frazier. Älskar dom två efter "100 dags" respektive "Beyond 100 days".
    Det där med tampongen har jag aldrig hört. Har inte sett serien "The Queen" heller, så som vanligt är jag inte speciellt insatt.
    Men var det inte QE II som förbjöd Charles att gifta sig med Camilla på grund att hon var skild? I så fall har jag viss förståelse för Charles...

    PS. Har aldrig gillar Charles, men tack vare Camilla har han blivit mera "normal" och glad de senaste åren. Tycker jag då. DS.

    SvaraRadera
    Svar
    1. "The Queen" är en bra film med Helen Mirren, du tänkte nog på "The Crown". Den serien är en lysande nutidshistoria i mycket lättsmält förpackning, så sevärd (precis som filmen). Gigantiskt researcharbete ligger bakom.

      Radera
  3. Varför skyller du på Camilla? Varför ska alltid kvinnan skuldbeläggas när en karl har en älskarinna?
    Vad gäller tampongen så var det ett synnerligen privat telefonsamtal som avlyssnades av någon tidning.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nej jag skyller inte på henne. De var absolut två. Charles uppträdde som en prima skitstövel. Sedan kan man kanske hävda att det han och Camilla hade från start var "äkta kärlek". Vilket på intet sätt ursäktar utnyttjandet av en ung och oerfaren kvinna.

      Radera
    2. mamman Queen Elizabeth II som inte tillät Charles att gifta med en frånskild kvinna, funkade inte med Wallis Simpson och Edvard VIII heller

      Radera
    3. Camilla dög väl inte till att föda en tronarvinge ...

      Radera
    4. Camillas barnbarn var med på kröningen och bar hennes släp, ex-maken var också i kyrkan... även i England sker förändringar

      Radera