söndag, maj 28, 2023

Humörhöjare?

Jaha, då är det dags igen: Skyltsöndag (som alltid i BP:s hägn). I dag råkar det sammanfalla med Pingstdagen, som i princip är bortglömd numera, och dessutom med Mors dag som somliga också envisas med att glömma bort ...

I mitt mammaliv har Mors dag aldrig betytt några storslagna aktiviteter, vilket jag också beskrivit ibland (blir du nyfiken kan du kolla här, kanske drar du på smilbandet om du scrollar lite?) När jag var barn däremot var det viktigt att högtidlighålla både Mors och Fars dag. Och visst fattar jag att det i första hand är avkomman som förväntas hylla sina föräldrar, men det kan inte hjälpas: jag tycker att det faktum att jag faktiskt blev mor är värt att fira, jag skulle ju ändå inte ha några barn!

Alltid något är alltid rätt till mamma ...
Alltså brukar jag ge mig själv något trevligt i present, om än i tysthet. Tänker också på att många människor inte lyckats få några barn, trots att det varit deras högsta önskan och trots mängder av mer eller mindre vetenskapliga aktiviteter för att hjälpa fertiliteten på traven.

Ett glas vin kan hur som helst passa eller hur? Det blir ännu en etikett som fått mig att köpa ett helt okänt vitt vin på Systembolaget. Mitt morsdagsvin Bitchy Blend kommer från Ungern och säger sig vara "crisp with an attitude". Tja kanske det? Har ännu inte smakat, men håll med om att etiketten är anslående! Och vem vill inte framstå som "crisp with an attitude"?

Sedan har ju vädret visat sig från sin trevligaste och somrigaste sida, så att hitta en tydligt skyltad glassbox var också väldigt passande. 

Dagens övriga två skyltar hittade jag hos en frisersalong på Södermalm. Väldigt hemgjorda och med förhoppning om att locka till skratt så vitt jag begriper. Och eftersom dagens frisörer verkligen vet att ta betalt för sina tjänster kan det väl passa med ett par humörhöjare ... sedan är jag inte helt på det klara med hur man lever om man "lever mjukt"? Går det att kombinera med "crisp with an attitude"?

Återstår att se om jag hittar någon trevlig present till mig i dag. Det brukar bli en humörhöjare av något slag. 


Copyright Klimakteriehäxan

20 kommentarer:

  1. klart man ska fira allt man kan, en mor har vi alla haft...
    Fjortonåringen ville överraska sin mamma, hon tittade på teatrar, men slutsålt i dag. Det blev opera, barnbarnet fixade biljetter. Min dotter har inte en aning… Men jag sa att hon ska ha på sig lite finare vardagskläder… hon håller på med trädgård, ville ha min hjälp. Jag avslöjade inte allt, för dottern vill berätta själv. Vi tre generationer ses om ett par timmar, och ska lyssna tre timmar på Nabucco av Giuseppe Verdi

    SvaraRadera
    Svar
    1. Kul med överraskning, fast just opera hade jag inte blivit jätteglad över ... förlåt ...

      Radera
    2. vi njöt verkligen alla tre

      Radera
  2. Bitchy Blend, där fick du till det ! 😄 Fira på du svenska mamma! Jag firade den 7 maj då det var de portugisiska mödrarnas dag, grannfrun kom med blommor och den 14 maj då det var dags för morsdag i Finland. Idag fick jag gratulationer från Sverige, som mamma, mormor och farmor. Men någon flaska vin har jag inte öppnat ännu men det blir lite senare med en svensk mor som kommer med sin make på middag. Så här mycket har jag aldrig firat morsdag tidigare. Kanske så dags ?
    Fina skyltar hela vägen hos dig idag!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Härligt att bli så firad, njut för fullt! (jag har fått nåt litet tillrop från Dottern när Norge har mors dag, hon bor ju i Oslo)

      Radera
  3. LillaSyster5:32 em

    Den glassboxen!
    Imorgon ska jag till frissan och fixa till luggen- det kostar 80kr .....om hon inte har höjt att kapa luggen en centimeter ungefär.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Högst facilt pris ... då kan du kosta på dig en rejäl glass också, vädret ska bli av solig sort!

      Radera
  4. Här har inte givits eller fåtts några presenter idag. Vi brukar "fira" med ett extra telefonsamtal som denna dag.
    Men visst, jag firar gärna det som firas kan. Ditt vin och din glass blev ju utmärkt.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Har faktiskt inte öppnat den där flaskan än, blev bjuden på middag av grannarna (vars barn inte heller firade sin mamma ....)

      Radera
  5. Hahaha! Bitchy Blend. Hade slagit vad (och förlorat) att det var ett rosévin i den flaskan.Färgen matchade perfekt med blommorna. Men nu var det alltså ett vitt vin. Där ser man:-)
    Ja, även glassboxen var ju rosa...
    Frissan har humor, absolut. Just enkelheten av lapparna gör ju att man studsar till, vilket du gjorde.
    Tusen tack för din roliga skyltning och länken:-)

    PS. Din länk går tillbaka till det här inlägget. Tänkte du ville veta. DS.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Om länken: jo eftersom den går till alla inlägg med etiketten "morsdag" dyker dagens stump upp överst. Men man får alltså scrolla, det finns rätt många bitar!

      Radera
  6. Här uppmärksammades ju frugan av de fyra barnen, blommor till och med, inte alltid varit en självklarhet men plötsligt händer det. ;)
    Men visst var det mer uppmärksammat förr, tiderna förändras.

    Fint skyltat, ha de underbart.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Så himla trevligt att barnen gjorde en insats! En blomma är aldrig fel! (det har jag försökt lära mina ungar också men ...)

      Radera
  7. Jag fick en kruka med penseer av dottern. Har aldrig hänt, hon brukar snickra ihop ett personligt kort, thats it. Jag skulle inte heller ha barn, men så fattigt livet blivit utan barn, barnbarn och barnbarnsbarn. Fast, barn är fortfarande aliens från en annan planet om du frågar mig...
    Jag tar åt mig devisen Lev mjukt dö gammal, kanske hinner jag med en generation till!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Penseerna representerar ju goda tankar, eller hur?! Så fint!

      Radera
  8. Fint att sända en å annan tanke till de som velat bli mammor men aldrig fick.....
    De två sista skyltarna är ju lite roliga i all sin enkelhet :)
    Ha en fin vecka!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja nu fortsätter skyltjakten ... kul att du hittat hit, tror du är "ny" här? Välkommen åter! Här bjuds på stort och smått i en (o)salig blandning.

      Radera
  9. Lite sen med min Skyltsöndags kommentar, men den kommer här.
    Jag är mycket för att fira det som går. Och vad gäller mors dag var det kanske viktigare på något sätt även när vi växte upp. För egen del blev valet att adoptera och det gjorde vi. Så i mars 1981 blev jag mamma till tvillingflickor. Idag 42 år. En stor lycka finns.
    Fastnade också för de hemsnickrade skyltarna.
    Även vid dina skyltar på vinet och på glassboxen. Ska testa vinet.
    Vad gäller present ska jag nog också satsa på en till mig själv. En resa känns bra.
    Spännande att se vad du köper till dig.
    .

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hör och häpna: jag har inte köpt mig nån present! Än i alla fall ... en liten resa vore underbart!

      Radera