tisdag, september 26, 2023

Om judars öden

Ugglan & Boken satsar på judisk kultur och historia som ämne för denna veckas tisdagstrio. Och ja, det finns ungefär hur många böcker som helst om judarnas öde, inte minst från krigets dagar. 
Några har förvisso blivit klassiker. Det har ingen av mina tre kvalat in som, tror jag åtminstone!

Leon Uris brukar inte åtnjuta stor respekt bland "riktiga" litteraturälskare, men faktum kvarstår tycker jag: han har skrivit otroligt spännande böcker. Ta till exempel "Harmagedon" som tar läsarna in i det judiska ghettot i Warszawa under andra världskriget. Där levde människor i extrem misär och under ständiga (döds)hot. 

"Morgon i Jenin" (Morning in Jenin) av Susan Abulhawa berättar om två pojkar som förväxlats så att den judiske sonen fostras som muslim och den muslimske pojken växer upp som jude. Ger faktiskt ett och annat att tänka på! Abulhawa har palestinska rötter och har skrivit flera romaner, senast läste jag "Det blå mellan himmel och hav" (The Blue Between Water and Sky) och den var inte alls lika bra, skulle rent av kunna varna för den ... 

"Ett kort uppehåll på vägen från Auschwitz" är Göran Rosenbergs berättelse om sin pappa, som kom till Sverige och hamnade i Södertälje. Boken har stått länge i min hylla, den är livligt rosad och jag vill läsa men det blir bara inte av!

Vackert  handarbetat fodral, broderi med applikationer, till torah-rullen i en synagoga
i Louisville, Kentucky, som jag besökte för sju år sedan. Du ser också menorahn,
judarnas typiska sjuarmade ljusstake.
Copyright Klimakteriehäxan

14 kommentarer:

  1. Leon Uris var en utmärkt berättare. vilket är mer än en kan säga om Abulhawa. Rosenbergs bok tyckte jag mycket om

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja Abulhawa har jag nog gjort slut med, även om jag har en oläst av henne i hyllan.

      Radera
  2. Bra förslag på böcker och fint handarbete.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Visst är det vackert, fodralet!

      Radera
  3. Morgon i Jenin och Rosenbergs bok har jag läst. Bra böcker båda två. Av Uris har jag läst Exodus. Väl värd att läsas, tycker jag.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Mamma och jag läste Uris i kapp, vill jag minnas. Sent 60-tal eller tidigt 70?

      Radera
  4. Göran Rosenbergs bok vill jag läsa

    SvaraRadera
    Svar
    1. Han har fått mycket beröm för den, och även en bok som kom ifjol, om en rabbin som verkat i Stockholm.

      Radera
  5. Har inte läst någon av dina böcker men en annan av Abdulhawa. Tack för tips!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag tror inte det blir fler Abulhawa för mig. Det blev för mycket religion i den andra jag läste. Kan vara intressant, visst, men i lagom portioner.

      Radera
  6. Morgon i Jenin har jag läst, men min bok handlade inte om någon förväxling av barn eller om judar.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Va? Inte har jag väl blandat ihop det med nån annan roman? Här en mening ur förlagets presentation: "Lille Ismael växer upp som David Avaram och kommer som israelisk soldat att slåss mot sin biologiska familj."

      Radera
    2. Ja, det är en muslimsk pojke som växer upp som jude, men någon förväxling är det inte. Och ingen judisk pojke växer upp som muslim.

      Radera
  7. Anonym11:23 fm

    Visst är Uris böcker spännande och har romantiska inslag, och läsarna gillar böckerna även om kritikerna inte gör det. Det sägs att han körde i engelska flera gånger innan han hoppade av från high school.

    Har du Rosenbergs bok i hyllan, tycker jag att du ska läsa den, det är den värd!
    Helena

    SvaraRadera