fredag, september 22, 2023

Senast, nu och nyss

Även om man gärna håller hösten borta så finns tecknen där. Bilden på den vackra lindallén tog jag i Hälsingland i helgen.

Hej fredag! Du grydde efter en väldans kort natt, eftersom jag inte kunde somna igår kväll. Men när det gäller sömn lönar det sig inte att klaga, det är som med vädret ... Förhoppningsvis sover jag bättre kommande natt. Men först ska jag svara på Elisa Matildas fem fredagsfrågor och dessutom peta i mig någon sorts middag (det blir flankstek faktiskt).

  1. När behövde du sist improvisera någonting som MacGyver? Den serien sändes när mina barn var små, så jag har ingen koll förutom det jag läser på Wikipedia. I den mån jag improviserar så är det nog i matlagningen. Brukar funka!
  2. Vad är det mest spontana du gjort i veckan? Approcherade ett par utländska turister på stan och erbjöd mig att fotografera dem så att båda kom på bild, jag brukar göra det ibland. De blev glada den här gången också.
  3. Vad gjorde du nyligen i sista minuten? Gick hemifrån till bussen. Och hann.
  4. Hur organiserar/planerar du din vecka? Har några fasta hållpunkter men utöver det tar jag dagarna som de kommer. Gillar korta startsträckor.
  5. Vad ger dig tunghäfta? Är oförmögen att hålla personliga tal med/till/för folk jag känner och bryr mig om. Däremot kan jag tämligen enkelt ställa mig framför en hyggligt stor men "anonym" publik och prata om saker som jag vet något om, utan att vara känslomässigt engagerad.
Copyright Klimakteriehäxan

16 kommentarer:

  1. Svaret på sista frågan var otippat. Det brukar ju vara tvärtom - tror jag i alla fall;-) Trodde det där med att hjälpa turister med fotografering var ett minne blott - nu med selfie-pinnar med mera;-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag blir rörd till tårar av mina egna vackra ord som jag vill säga till festföremålet eller vad det nu handlar om ... ganska pinsamt, faktiskt, så jag avstår!
      Selfie-pinnar är rätt sällsynta tycker jag.

      Radera
  2. Tänkte inte på matlagningen, den är verkligen improviserad i pörtet, man tager vad man haver...o sen är det bara att trycka i sig oavsett hur det blev, ler! Hmmm jag har nog inte behövt hålla tal till nära och kära, vi är en så liten släkt så det har inte funnits behov. Förr i tiden höll jag en hel del publika tal på jobbet och även om det var nervöst så var det också rätt skoj, iaf efteråt när man fick pusta ut. Hösten har verkligen kommit till Hälsingland, även hit till Dalarna. Trevlig helg

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jo har man gjort nån sorts framträdande är det alltid skönt efteråt, oavsett hur man tycker att det blev!
      De gula löven är vackra eller hur?

      Radera
  3. gillar inte stressa till bussen, ingen Paris för oss, vi ät i Normandie.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag gillar ingen stress! Normandie är fint tror jag, har varit i Bretagne.

      Radera
  4. Det är så vackert med hösten, men jag måste säga att det är en årstid som gör mig väldigt låg. Efter att under skoltiden ha totalvägrat att hålla föredrag så har jag i vuxen ålder tyckt att det är kul att hålla tal och även att stå inför publik. Men förutsättningen är att jag är väldigt insatt i det/den jag ska prata om.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja visst kan det vara kul med publik - om/när man känner att kontakt uppstår, att de skrattar på "rätt" ställe osv.

      Radera
  5. jag blir inte rörd av mina vackra ord. har inte svärt med tal varken inför släkt, vänner eller okänd publik. hösten är vacker och jag gillar den klara, rena luften. ens åligganden får styra veckan

    SvaraRadera
    Svar
    1. Avundas dig och alla andra som lätt och ledigt håller varma, fina hyllningstal på högtidsdagar och fester.

      Radera
  6. Sådant är väldigt trevligt när man får fotografera någon så där. Riktigt kul också! Tänkte på det där med Hälsingland, lite roligt för jag har en del släkt där. Inga jag känner och förmodligen aldrig kommer lära känna heller trots att det är både kusiner och farbröder och fastrar.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Alla jag erbjudit mig att plåta har blivit glada och tacksamma, så det är ett enkelt sätt att visa lite gästfrihet tycker jag.

      Radera
  7. Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.

    SvaraRadera
  8. Sista frågan, tänkte inte på det tidigare. Men jag kan inte heller hålla hyllningstal till människor jag känner. Däremot hålla föredrag för flera hundra om något jag kan, det är en baggis.
    Bussen behöver jag aldrig passa. Det passerar tre linjer några hundra meter från mig, varav den ena linjen går var 7:e minut. Det är smart val av boende...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Då har vi exakt samma "talarstatus" du och jag! Önskar att jag inte skulle vara så blödig när det är privat.
      Våra bussar går var 20e minut när det är som tätast trafik, annars var 30e, så det är praktiskt att hinna med rätt avgång.

      Radera
  9. Visst är det kul att göra andra glada genom att t.ex ta en bild av dem! Hålla tal är inte så kul nej, men älskade att prata om förlossning inför blivande föräldrar på föräldrakurserna som jag höll på mödravården!

    SvaraRadera