fredag, september 08, 2023

"Lillan" har jag aldrig hetat

Fredag, sensommar, jag har badat idag också. Kan inte påstå att det är varmt i sjön, men det är skönt ändå! Mina övriga fredagssysslor stavas korsord, sudoku och promenad med bok i öronen. Inte så betungande med andra ord. Fast varje dag frågar jag mig själv när jag ska ta tag i saker och ting ... det är jättesvårt att få ett ordentligt svar av mig, oavsett vad jag hotar mig med! 

En återkommande fredagssyssla är hur som helst att kolla in Elisa Matildas fem frågor och försöka svara på dem. Så här ser de ut i dag:

  1. Vad dagdrömmer du om? Att flanera på Manhattan. Eller i Paris. I skapligt väder och gott sällskap.
  2. Har du något smeknamn? Nej. Man försökte kalla mig "Lillan" när jag var yngst på Expressens redaktion, men det bet aldrig.
  3. Om du kunde byta plats med någon under en vecka, vem skulle det vara? Någon stor, stark, klok, charmig och hyggligt snygg kvinna – men kan inte komma på någon nu levande ...
  4. Tror du på spöken? Nej.
  5. Vilken fråga ställer folk till dig som du ogillar? "Men du som kan allt, vad betyder/är ..." (jag kan verkligen inte "allt", det är lätt att leda i bevis, men det är väl besserwissern i mig som har tittat fram).
Copyright Klimakteriehäxan

18 kommentarer:

  1. Manhattan, ja tack. Paris avstår jag gärna men Kyoto, Wien vore trevligt

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tar gärna en sväng till dina resmål också!

      Radera
  2. Oh ja, både Manhattan och Paris är ju underbara ställen att flanera på <3

    Mmmm, mer storstadsflanering åt folket!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är något man saknar när man inte haft chansen på länge.

      Radera
  3. Haha, du får ta det som en komplimang att man tycker du kan allt! Att flanera i en storstad? Tja varför inte. För tillfället är jag fullt nöjd med att flanera i Falun då jag inte bott här så länge. ÖNskar dig en fin hösthelg

    SvaraRadera
    Svar
    1. Falun har bevisligen sin charm. Lika uppenbart är det att jag inte "kan allt" ...

      Radera
  4. flanerade på Manhattan för hundra år sedan; på 1970-talet, väldiga kontraster med fattiga och rika, väldiga matportioner... ville ha bestick till min Dagobert-macka och fick till svar: "Nu är vi i USA, här äter vi med fingrarna!"

    I London på en kinesrestaurang hade de bara pinnar, den gulliga servitören lärde mig äta pinnar 🥢

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är olika i olika kommuner, som vi brukar säga.

      Radera
  5. Mmm, Manhattan. Men Paris räcker för mig, har aldrig varit där.
    Jamen, kan du inte ALLT 😊 haha....

    SvaraRadera
    Svar
    1. Paris skulle sitta som en smäck så här i september. Men, tyvärr ...

      Radera
  6. Har viss förståelse för att personer tror att du kan allt. För du kan en himla massa, och din allmänbildning är enastående. Detta är min uppfattning om dig som jag fått efter att ha läst din blogg i bra många år.
    Förstår också att "Lillan" inte bet. Ungefär som "Lilla gumman". Smeknamn som "skär sig" helt med din personlighet.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag är nog en typisk journalist i så måtto att jag kan lite om mycket, men mycket om väldigt lite ... Är glad och tacksam att du - liksom några fler - inte tröttnat på mitt bloggande. Än. Det är ju ruskigt omodernt.

      Radera
  7. Jag hänger på och flanerar både på Manhattan och Paris! Ljuvligt! Vi har en kort liten undersköterska hos oss som kallas för Lillan, ALLA kallar henne för det, så om någon frågar efter Annika så vet vi inte vem de menar!
    Trevlig helg!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Så funkar ju "bra" smeknamn" Sedan kan det ju hända att de tappar kraft. Min man lär ha kallats "Pinnen" i sin ungdom, det skulle ingen komma på nu ...

      Radera
  8. Att flanera i en härlig stad låter bra. Du valde Manhattan och Paris, Manhattan har jag inte besökt. Men Paris var fint, men jag väljer nog Rom på våren.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Följer mer än gärna med till Rom, det är ännu en underbar storstad! Bara man har bekväma skor ...

      Radera
  9. Men det har jag! Kallats Lillan alltså. Men bara hemma. Jag gillar att flanera i Sigtuna, och andra småstäder, helst vid vattnet.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Närhet till vatten förhöjer i princip alla upplevelser, bara man inte hamnar i det utan avsikt ... "Lillan" är rätt rart att kallas kan jag tycka. Men som sagt, på mig fastnade det aldrig.

      Radera