måndag, september 04, 2023

Mmmmmm ...

Den som vill läsa måste nödvändigt lära sig alfabetet. Den som vill hänga på bloggkedjan Boktriss, som Mia i bokhörnan startat, måste också kunna sitt ABC, eftersom trissen går i bokstavsordning och har (denna vecka) bokstaven M gemensamt. Vi söker alltså ett författarnamn, en boktitel och ett bokomslag där M är på plats.

Låt mig börja med en spännande kvinna: Marguerite Duras, född av franska föräldrar i det som nu är Vietnam på tidigt 1900-tal. Hon har skrivit mycket i olika genrer, men jag tänkte nu på "Älskaren" (L'amantfrån 1984. Den finns just nu som radioföljetong, inläst av Anita Björk, och det är njutbar lyssning av en fin text!

En annan spännande kvinna fast på helt andra vis är Helena Stjernström, en kollega och god vän faktiskt. Hon har lyckats skapa en egen sorts mysdeckare som är klart underhållande läsning, och båda delarna som hittills kommit i en serie har titlar på M: "Miraklet i Tunneberga" och "Midnatt råder över Kullahalvön". Läsaren möter kluriga och riktigt roliga intriger! 

På omslaget till Jonas Hassen Khemiris sprillans nya bok "Systrarna" är Munnen framträdande, två munnar rent av. Mycket tveksamt om jag kommer att läsa den, jag är inte JHK-frälst och att Dagens Nyheter marknadsförde honom och den här boken på flera sidor i helgen övertygar mig inte heller. Fast jag gillar omslaget, det är snyggt!

Därmed sätter vi punkt för Mmmmmmm ... som numera helst inte ska gälla Marabou på grund av kriget i Ukraina. Vi kan klämma dit en helt egen fortsättning! "Mysdeckare" kanske är rätt!?!

Copyright Klimakteriehäxan

13 kommentarer:

  1. kul, jag hade inlägg om Marguerite Duras både igår och idag

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, jag noterade ditt filmtips!

      Radera
    2. och boken Vicekonsuln av Marguerite Duras, lättare att förstå filmen

      Radera
  2. Kul med omslaget med munnen.

    SvaraRadera
  3. Jonas Hassen Khemiri är en av våra bästa samtidsförfattare

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jo visst. Säkert, för somliga. Men jag har inte blivit fast.

      Radera
  4. Kan bara återigen konstatera att det knappast finns en bok som du INTE har läst. Det spelar ingen roll vilken bokstav, vilken genre eller vilket land boken kommer ifrån - du har läst den. Fantastiskt måste jag säga. Jag bugar:-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nog för att jag läst en del - men inte alls så mycket som du tror!!!

      Radera
  5. Färggrant omslag med munnar

    SvaraRadera
  6. Trevligt med lite M-böcker och boktips. Ett läckert bokomslag med munnarna.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det där omslaget kan nog sälja ett och annat exemplar, omslag är viktiga!

      Radera