måndag, september 18, 2023

Boktriss med O

Det är dags för bokstaven O när Mia i bokhörnan manar oss att leta upp en boktitel, en författare och ett bokomslag som har O gemensamt. Kommer att tänka på Lennart Hellsings ABC där bokstaven O får följande lilla vers: Opsis Kalopsis i luftballong / flyger i luften med buller och bång / Kom ner, kom ner / Opsis jag ber! / Din välling får skinn och kallnar alltmer!  Per Åhlin har tecknat och hela serien, som finns på SVT Play, är ljuvligt fin, både bild- och ljudmässigt. Tänker att jag måste testa den på barnbarnen snarast!

Men det där blev förstås en liten parentes. En bok har jag läst som hette kort och gott "O" med underrubriken "Scenprator". Sandro Key-Åberg skrev, det var en tunn liten sak och jag älskade den. Nu tänkte jag att den skulle jag minsann läsa igen. Då hittar jag den inte! Nåväl, ska jag ta något jag definitivt har kvar i hyllan blir det "Ormens väg på hälleberget" av Torgny Lindgren. Magiskt bra, sorglig förstås, dock bär historien sannolikhetens prägel.

Den obegripligt produktiva Joyce Carol Oates är en av mina stora favoriter, som inte kan förbigås. Jag har en ganska lång rad av hennes böcker, där "Blonde" om Marilyn Monroe nog intar förstaplatsen. Stig Björkman har gjort en sevärd dokumentär om författarinnan (A Body in Service of Mind), du kan se den här.

Bokomslag fick jag verkligen leta efter. Kom till sist på den vackra kokboken "Kärlek, oliver och timjan" av (mor och dotter) Anna och Fanny Bergenström, en av de mycket få kokböcker jag inte rensat bort. Där finns om man tittar noga svarta oliver och gröna blad från ett olivträd! Men de är inte lätta att se, det medger jag ...

Copyright Klimakteriehäxan 

16 kommentarer:

  1. Lennart Hellsing var fyndig.

    SvaraRadera
  2. Blonde är bäst. men hur orkar Oates? Pernilla Tunberger var väl mor och mormor till mor och dotter Bergenström. om jag inte minns fel

    SvaraRadera
    Svar
    1. Helt rätt. Mycket kökskunskap kan nog gå i arv!
      Tycker du ska se filmen om JCO om du inte redan gjort det.

      Radera
  3. Oliver är himla gott med.

    SvaraRadera
  4. Jag gillar ju Oates mycket, har läst en hel del, dock inte Blonde! Kan det bero på att när den kom så var den extra tjock, omöjlig att hantera i sängen?? Undrar om den finns som ljudbok, ska ta o kolla upp, illa att inte ha läst den som alla berömmer så.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag har ju också svårt för tjockisar, men denna var för bra för att inte ta tag i!

      Radera
  5. Blonde är den bästa bok jag läst av Oates! Men den bok hon skrev om den lilla skönhetsdrottningen på 6 år som hittades mördad i sin källare, minns inte vad den heter, det var en svårläst bok, tyckte vi alla i bokcirkeln!
    Åh, den underbara kokboken Kärlek, oliver och timjan, den står här i köket, så fin, men inte har jag lagat till något ur boken inte!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Den där kokboken kan man nöja sig med att bläddra i, den är fin! Och Blonde är svårslagen, när jag hade läst den kände jag att Marilyn hade berättat alltihop för JCO.

      Radera
  6. Intressant och roligt med O. Lennart Hellsing finns ju kvar med mycket minnesvärt.
    Läste med stort intresse "Blonde" och tillsammans med "Promenadklubben" där jag är medlem hörde vi Stig Björkman under en lunch berätta om sin dokumentär som vi sedan såg tillsammans. Väldigt intressant att höra Stig Björkman berätta.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Kan tänka mig det, jag har sett honom prata i tv om filmen bara.

      Radera
  7. Oliver är något av det äckligaste jag vet

    SvaraRadera
    Svar
    1. Oj! Jag gillar svarta, inte så förtjust i gröna.

      Radera
  8. Men olivträdsbladen var ju väl synliga i varje fall där på omslaget.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hon tar vackra bilder Fanny Bergenström!

      Radera