torsdag, september 28, 2023

Dags för stora bokmässan

Idag smäller startskottet för Bok- och Biblioteksmässan på Svenska Mässan i Göteborg. Det blir säkert som det brukar: festligt, folkligt och fullspikat. 

Hur som helst har det börjat rätt bra: Statens Medieråd anser sig nu veta att ungdomar läser böcker, igen. Gäller både flickor och pojkar, i alla åldrar! Det kallar jag en glad nyhet.

Årets tema är judisk kultur, och när evenemanget är över på söndag kväll har många böcker sålts, många föredrag och debatter avlyssnats och signeringspennorna slitits ut. Mia i bokhörnan ställer helgfråganIdag börjar bokmässan, har du tänkt besöka den?

Tyvärr ska jag inte dit. Har varit där i olika roller, som vanlig bokläsare, som journalist och till och med som författare, men nu blir det förmodligen inga fler besök, inte i någon roll alls. Önskar er som ska dit mycket nöje! Glöm inte att ta bekväma skor! Och en bra kasse att bära böcker i ... de där böckerna man lovat sig själv att inte köpa men som kommer med hem ändå på något märkligt vis ...

Copyright Klimakteriehäxan

8 kommentarer:

  1. och skolor ska ha bibliotekarie

    SvaraRadera
  2. Jag hade gärna åkt dit men mitt barnbarn fyller år så då väljer jag honom istället.

    SvaraRadera
  3. Såg inslaget om Bokmässan på Kulturnyheterna ikväll. Blev himla sugen måste jag säga. Roligast var att höra att ungdomarna har börjat läsa böcker igen samtidigt som tv-spelandet gått ned. Halleluja om du frågar mig:-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja om den där rapporten från mediarådet stämmer så är det underbart.

      Radera
  4. Jättespännande att bokläsandet bland unga ökar.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Visst blir man glad om det nu stämmer! Blev självklart för mig att nämna om än i några få ord.

      Radera