tisdag, september 26, 2023

Jo jag tänkte på en sak ...

 ... att visst är hummer väldigt gott. Men kan den vara värd 
44 000 kronor kilot, som årets första svenska hummer såldes för? Den gick under klubban i morse, på fiskauktion i Göteborg. Som tur är går en stor del av pengarna till Sjöräddningen.

En sån här hummer åt jag nyligen. Den kostade inte 44000 kr per kilo. Inte ens 7000 kronor, som var fjolårets premiärpris. Året dessförinnan klubbades premiärhummern för 77000 kronor per kilo. Snacka om lyxkäk!
Copyright Klimakteriehäxan

10 kommentarer:

  1. LillaSyster1:09 em

    Helt sjuka summor.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja faktiskt. Tur att det inte bara handlar om hummer utan om välgörenhet också!

      Radera
  2. Gott men väldigt dyrt. Har nu någon pengarna att avsätta så är det ju fint att Sjöräddningen kan ta del av dem.
    Vid ett blindtest skulle jag nog inte heller kunnat avgöra om det var en svensk färsk hummer jag åt eller om det var en invandrad variant.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tror inte heller jag kan skilja på svensk eller kanadensisk eller så, men gott är det! Och, som tur är, inte alltid svindyrt.

      Radera
  3. skapligt pris för bra reklam, och pengarna går till välgörenhet

    SvaraRadera
    Svar
    1. Fast reklam för vem? fiskhandlare i allmänhet?

      Radera
  4. Såg just ett inslag på Rapport om den dyra svenska hummern, min man bara ruskar på huvudet, men så är han inte förtjust i skaldjur heller!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Aj då, synd om honom som missar sånt godis! Fast man köper inte till det priset förstås.

      Radera
  5. Håller helt med dig. Det finns gränser! Tänkte osökt på kilopris på de första svenska färskpotatisar samt kantareller...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vilken tur att man inte måste vara först på alla bollar ... :-D

      Radera