onsdag, september 27, 2023

Bokmässemissar

Det undgår ingen bokvän att stora bokmässan i Göteborg slår upp portarna i morgon. Enligt O ska vara där från start till mål och i denna veckas kulturfråga vill hon veta Vilken författare skulle du vilja lyssna till och/eller möta?

Ernesto Cardenal, poet och präst från Nicaragua, fanns på mässan 2008. Det gjorde jag med, men av någon helt obegriplig anledning missade jag honom helt och hållet. Jag träffade honom på 80-talet i Managua i samband med att Sandinisterna tog makten, han blev deras kulturminister, alltid klädd i svart basker som det väl anstår en diktare. Cardenal dog 2020 och jag är säker på att han sörjde allt som hände med hans hemland på senare år. Vi skulle alltså prata om det, han och jag, och jag skulle få tillfälle att berätta att han är en av de få poeter jag uppskattar över huvud taget.

Författare nummer två har jag aldrig träffat IRL men också missat med knapp marginal, inte bara en utan två gånger. Jennifer Clement var på besök i Sverige i fjol, men hon kom visst inte längre än till Malmö då. På bokmässan medverkade hon 2016, men då var jag nog inte där. Hon är mexikansk-amerikanska och skriver fenomenala böcker som ger röst åt folk som har det svårt, som i "En bön för de stulna" (Prayer for the Stolen) eller "Gun. Love". Clement har varit ordförande i internationella PEN-klubben och har säkert många kloka saker att säga kring "fake news", konstiga "influencers" och alla hot som i dag finns mot det fria ordet och journalister i många länder.

Copyright Klimakteriehäxan

7 kommentarer:

  1. Tack för påminnelsen! Hade faktiskt inte tänkt på Bokmässan i Göteborg, men så är jag ju ingen bokbloggare heller;-)

    Och som vanligt har jag inte fört talas om "dina" författare heller.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jennifer C har jag nämnt så många gånger att du inte har kunnat undgå henne! Att du inte läst Cardenal, det har du gemensamt med den stora massan. Att jag "hittat" honom var ju lite speciellt.

      Radera
  2. En bön för de stulna har jag läst och gillat mycket. Cardenal får jag ta tag i. tror inte jag läst något av honom

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nu har jag också sett filmen "En bön" - den var inte alls lika bra som boken. Cardenal har skrivit fantastiska kärleksdikter, lite oväntat med tanke på att han var katolsk präst.

      Radera
  3. Anonym7:58 fm

    Mösstanten här. Jag hittar ingen mejladress till dig så jag skriver här istället. De konstiga nya villkoren för kommenterandet på min blogg hade inte jag ställt in. Jag kollade mina inställningar och det var inställt som jag ville. Jag sparade om dem. Hoppas att det var något tillfälligt och att det funkar bättre i fortsättningen. Säg till annars så får jag kontakta supporten.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Något gick väl fel, men nu funkar det som vanligt igen!

      Radera
  4. Jennifer Clement har jag tappat bort lite. Tack för påminnelsen.

    SvaraRadera