tisdag, september 12, 2023

Sexigt "Down Under"

Visst är det lite nedlåtande och förminskande, det där sättet att kalla Australien "down under"? Det är förstås engelsmännen som tittat ner på den bit av brittiska samväldet som ligger riktigt långt bort och på det södra halvklotet. Beteckningen har fastnat och används ganska flitigt, man kan misstänka att det gått slentrian i saken så att ingen orkar bli upprörd eller sårad ... 

Nu är det så att veckans tisdagstrio ska hämtas "down under", så har Ugglan bestämt. Som tur är har jag läst några böcker skrivna av författare från Australien. 

"Törnfåglarna" (The Thorn Birds) var den första av Colleen Mc Cullough jag läste eller slukade rent av. Historien om den katolske prästen som hade svårt med kyskheten är en kärleksroman med glöd. Extra mycket glöd blev det när tv-serien byggd på boken började sändas en påskhelg i USA (när jag bodde där, så jag upplevde "folkstormen"). Folk blev SÅ upprörda över fräckheten att påstå att kyrkans män kunde ha andra intressen än de rent själsliga - och att dessutom göra det i en stor kyrklig helg! Sedan dess har mycket hänt som påven inte har blivit glad av, men romanen håller, det är jag rätt säker på!

Sonya Hartnett fick ALMA-priset för femton år sedan och det hade hon verkligen förtjänat. Väldigt produktiv, skicklig skribent och med böcker i olika genrer, från småbarnsböcker med mest bilder via ungdomsromaner (som hon framför allt prisats för) till "Landskap med djur" (Landscape with Animals) som är en mycket fullvuxen historia med en hel del het erotik. Den boken, som i stora delar handlar om en olycklig kärleksaffär författarinnan haft, gavs ut under pseudonym, Cameron S Redfern, eftersom man var rädd att den av misstag skulle hamna bland barnböckerna i bokhandelns hyllor och det är den lite för sexig för ... 

Liane Moriarty är min tredje kvinna i denna trio damer från Australien. "Stora små lögner" (Big Little Lies) är kanske hennes mest kända. Här finns gott om problem bland hemmafruar, exfruar och nytillkomna fruar. Ja och bland de berörda männen också, förstås! Både spännande och, åtminstone stundtals, romantiskt. Det blev en bra tv-serie dessutom, på HBO.

Copyright Klimakteriehäxan

21 kommentarer:

  1. Törnfåglarna har jag både läst och sett. Moriarty har jag läst en annan titel av. trodde jag läst något av Hartnett också men det hade jag inte

    SvaraRadera
    Svar
    1. Kanske dags för en Hartnett då? Det som kallas ungdomsromaner är klart läsvärt även för vuxna.

      Radera
  2. har en bok av Sonya Hartnett i bokhyllan

    SvaraRadera
    Svar
    1. Då får du väl sätta tänderna i den endera dagen!

      Radera
  3. Törnfåglarna såg jag och gottade mig i som tv-serie. Jag har också Liane Moriarty idag, fast en annan bok.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja det visar sig att det finns en hel del att hämta down under!

      Radera
  4. Minns när två män skulle kyssas i ett avsnitt av rederiet, telefonväkteri utlystes.
    Fint att vi kommit lite längre än så iallafall.

    Törnfåglarna såg jag när jag var liten, kan vara dags att se om den nu kanske.

    Ha en fin afton nu.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jo sexskildringarna har väl "växt" en del ...

      Radera
  5. Man ska inte låta religionernas mörkermän sätta dagordningen. De blir alltid kränkta. Det ingår i deras befattningsbeskrivning.

    SvaraRadera
  6. Vi hade två likadana.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Kunde ha blivit tre lika - jag var inne på "Hetta" jag med, tyckte den var bra.

      Radera
  7. Egentligen syftar ju "down under" på Australiens läge på södra halvklotet. Men då Storbritannien skeppade över 160 000 straffångar till Australien för att avlasta trängseln i Storbritanniens överfulla fängelser så har namnet ju en bitter eftersmak.
    Å gissa om jag grät floder när jag tittade på Törnfåglarna. Läste dock aldrig boken.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag läste boken först. Killen som spelade prästen i tv-serien var jättesnygg och "alla" blev kära i honom ...

      Radera
  8. Jag har bara läst Törnfåglarna i din trio och jag har också med den 😊

    SvaraRadera
    Svar
    1. Kanske är det den första bokhitten från Australien i Sverige? Väldigt många läste den.

      Radera
  9. Har läst Törnfåglar och Stora små lögner. Har också läst någon bok av Harnett.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Då har du koll ungefär som jag. Ser dock inte nån som nämner Patrick White, han fick ju faktiskt Nobelpriset för sisådär 50 år sen. Har en av hans böcker, tror att jag aldrig läste den!

      Radera
  10. Som alla andra så är det Törnfåglar jag både läst och sett, men som tyvärr inte lämnat nåt större minne hos mig.
    KRAM-Susie

    SvaraRadera
  11. Efter idag måste jag ju bara ge mig på Törnfåglarna.

    SvaraRadera
  12. Landscape with animals skriver jag upp. Tack för tips

    SvaraRadera