fredag, september 29, 2023

På tröskeln till oktober

Sommarens sista ros vid söderväggen på huset i Barndomslandet.
Vi står på tröskeln till oktober, allt fler löv är gula och trillar av grenarna som de har prytt hela sommaren. En sista ros blommar mot den blålereblå väggen. Elisa Matilda vill veta något om mig och mitt jobb (ja hon kallar det karriär!). Här hennes fem fredagsfrågor:

  1. Vilket jobb passar för någon som är din motsats? Revisor eller någon sorts skattejurist.
  2. Vad är det längsta du varit på en arbetsplats? Sammanlagt ungefär femtio år, uppdelat i två perioder med ett drygt halvårs paus. Men i olika funktioner – annars hade jag aldrig stått ut!
  3. Finns det några stereotyper kopplade till ditt jobb/karriär? Förr söp alla i min bransch som svin, verkar det som. Och kedjerökte. Det fungerar inte längre.
  4. Vilken film eller tv ger ett bra porträtt av ditt jobb? Gillade tv-serien "The Newsroom" om en amerikansk nyhetsredaktion. Många likheter med verkligheten, men naturligtvis med extra dramatik i mängd. 
  5. Vilken har varit din drömkarriär? "Jag vill skriva böcker som alla vill läsa" sa jag redan som barn. Bara att drömma vidare.
Copyright Klimakteriehäxan

18 kommentarer:

  1. nördiga jobb kan också vara intressant

    SvaraRadera
    Svar
    1. Om man är nördigt intresserad av sitt jobb är det antagligen mest positivt.

      Radera
  2. LillaSyster1:03 em

    Imponerande att du varit på samma ställe i 50 år - bra jobbat! Trevlig helg =)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja väldigt lång tid - hade jag inte haft väldigt varierande arbetsuppgifter hade det inte funkat.

      Radera
    2. Du också, jag var ju också 50 år i samma företag. Men som du med många olika befattningar, annars hade det nog inte fungerat för mig heller.

      Radera
    3. Fast jag har haft kollegor som inte bytt stol på nästan lika lång tid ... har aldrig förstått hur de pallade!

      Radera
  3. Fungerar ju inte idag att supa och röka som borstbindare, fungerade ju förr på något underligt vis.
    Många har ju önskat sig att skriva en bok som folk ville ha att läsa, få förunnat.

    Ha en fin fredagskväll.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är definitivt bättre utan rök (och krök) på kontoret!
      Bästsäljare är sannerligen få förunnat att få till. Drömma är ju gratis.

      Radera
  4. Oj, det var långvarigt på ett och samma ställe. Men får man byta arbetsuppgifter så känns det som nytt i alla fall. Ha det gott!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jo i efterhand låter det ju helt galet ... men det var det ändå inte!

      Radera
  5. Ettan har vi gemensamt - hahaha:-)
    50 år på samma arbetsplats - det måste vara rekord. Så var det ju förr, och det var normalt då. Min pappa jobbade lika länge som du på sitt jobb.
    Och i Japan är det helt "naturligt" att stanna hos samma företag livet ut, men med en jobbrotation efter tre år. Då hinner man ju med en hel del olika uppgifter...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Att göra exakt samma sak år efter år skulle jag aldrig ha klarat.

      Radera
  6. 50 år, ja där var du 8 år mer än jag på mitt. Jag hade också rotation, hade aldrig stått ut med samma arbetsuppgifter.
    Ja, förr så fanns nog en och annan som tog sig en hutt från det gömda i skrivbordslådan. I varje fall rökte min förste chef som en borstbindare på sitt kontorsrum. Burr, så otäckt!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Fast det var ju inte farligt att röka på den tiden,. det var ju bara snyggt ........

      Radera
  7. Otroligt ändå, att jobba på samma företag så lång tid, även om posititionerna skiftat. Men uppenbarligen trivdes du och hamnade rätt direkt. Du har ju publicerat böcker, då har du ju redan kommit över tröskeln! Trevlig helg

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ska absolut inte klaga. Men är glad att jag trots allt haft stor variation på jobbet.
      Den där boken "som alla vill läsa" har jag dock inte skrivit ...

      Radera
  8. nu ska vi se om detta går bättre. resa, skriva, fotografera vore trevligt

    SvaraRadera
    Svar
    1. Skönt att kommenterandet funkar igen!

      Radera