fredag, september 01, 2023

Bra eller dåligt?

Ute regnar det ganska tätt, klart innesittarväder och det kan man ju som bloggare passa på att utnyttja eller hur? I brist på egna mer eller mindre lysande idéer att skriva om väljer jag än en gång att ta hjälp av Elisa Matilda, som ställer "fem fredagsfrågor", denna gång på temat "bra eller dåligt". 

  1. Vad börjar bra men slutar dåligt/sämre? Exempelvis en promenad härom dagen. Gick ut i sol, kom hem dyngblöt. Väldigt varierande väder numera!
  2. Vad är spännande i början och slutet men tråkigt i mitten? En onödigt tjock bok, låter det som!
  3. Vad är gott men egentligen inte? Friterad mat.
  4. Vad känns jobbigt i början men bra när du är färdig? Städning.
  5. Vad var du snabb på tidigare men som nu går långsammare? All sorts frågesport.
Copyright Klimakteriehäxan

15 kommentarer:

  1. det är aprilväder hela tiden. visst är städning jobbigt!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ett problem med städning är att effekten försvinner så snabbt!

      Radera
  2. lite irländskt väder 🙂

    SvaraRadera
    Svar
    1. Skulle hellre uppleva det på plats.

      Radera
  3. Allt hushållsarbete är lite småtrist. Man får ju göra om samma sak om och om igen. Fast diska kan vara lite avkopplande, och skönt för onda händer (om man inte har diskmaskin)!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag är glad att jag har diskmaskin, men det återstår en del pyssel i köket ändå!

      Radera
  4. Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.

    SvaraRadera
  5. Just det, en onödigt tjock bok eller lång film. Framförallt när det gäller film, alla filmer ska vara minst 2 timmar, verkar det som. När jag gick mycket på bio, det var väl 60- och 70-talen, då var de flesta filmer 1:30. Några var riktigt långa som Ben-Hur t ex men de som var långa på den tiden var nästan säkert storfilmer som också var riktigt bra. Jag avskyr långa filmer fyllda med långa fullständigt onödiga scener. Men det finns som sagt många väldigt bra både korta och långa filmer. Jag har precis börjat på en liten liten bok Ingvar Carlsson I sällskap med döden. Theodor Kallifatides som skrev att han tyckte bra om den boken var bra så då köpte jag den.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tycker också jag märkt att filmerna blir allt längre, precis som böckerna.
      Ingvar C:s bok ska jag nog läsa.

      Radera
  6. Du har så rätt vad gäller frågesporten, inte en chans att jag hinner med att ropa ut svaret nuförtiden. Trist men sant. Trevlig helg

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jo förr var jag rätt duktig på att svara ... men det var då det!

      Radera
  7. Svar
    1. Nu för tiden är ju vädret helt oberäkneligt!"

      Radera
  8. Idag är vi förvånansvärt lika... igen;-) Frågesport har jag aldrig varit bra på om den inte handlade om sport/fotboll, då hängde jag med.
    Sedan är det ju en viss fördröjning som hjärnan behöver för att "smälta" frågan och hitta rätt svar - ja, när man är 60 plus och ägnar sig åt frågesport;-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är väl hur som helst viktigt att vi fortsätter försöka hålla hjärnan igång!

      Radera