tisdag, september 05, 2023

Bland gröna träd i bokhyllan

Hej där och god morgon/förmiddag/dag/afton (beroende på när du tittar in här), det är tisdag och faktiskt ganska sommarlikt utanför mina fönster. Träden är härligt lummiga och gröna, och det hoppas jag att de tänker fortsätta med ett bra tag till. Men träd ska, oavsett färg och art, också utgöra en viktig beståndsdel i denna veckas tisdagstrio, så har Ugglan bestämt. Alltså träd i författarens efternamn (ek, lind osv.). Jag väljer ett barrträd och två lövträd!

Ser att en ny bok av Kerstin Ekman nyss kommit ut, "Min bokvärld". Om hennes egen läsning från barndomen och framåt. Enligt förlagets reklamtext "berättar (hon) om böcker hon kommit att älska, böcker som vänner, som tröst  och om hur läsa och skriva hör ihop." Tror nog att det är läsvärt för oss andra bokmalar!

Ni vet redan att jag
har många skrivkunniga kollegor som producerar böcker i ett hisnande tempo. En av dem är Per Enerud, exceptionellt kunnig när det gäller Ryssland men också med ett brett intresse för olika sorters kultur. Hans senaste, som kom ut i början av året, är "
Det här är inte ett krig : våldet och lögnens broderskap i rysk ideologiproduktion" och den ska jag läsa vilken dag som helst. Har fått mycket goda recensioner. 

Sedan hamnar vi hos bloggkollegan och vännen Bloggblad, som heter Marianne Bokblad när hon inte bloggar. Hon har en lång karriär som psalmförfattare bakom sig, men nu finns också två böcker om hennes uppväxt inom Frälsningsarmén: "Jag drömmer dig hit" och "Frälsis fick vi inte säga". För min del fanns mycket att hämta i skildringen av "armén", deras hårda regler och stränga livssyn som spelade stor roll i kärlekshistorien som förenade Mariannes föräldrar.

Copyright Klimakteriehäxan

23 kommentarer:

  1. Trevligt att känna författare.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, speciellt TREVLIGA författare! :-D

      Radera
  2. Kerstin Ekman tycks vara namnet för dagen :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Har insett det när jag klickat runt. Kanske ställer jag mig i kö på biblioteket.

      Radera
  3. Ekmans bok verkar populär. Den vill jag också läsa. Tack för tipsen!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Den är inte nån tegelsten heller, det tackar vi extra för!

      Radera
  4. jag hade namnet Bokblad i bakhuvudet, men kunde inte förstå varför och hittade inget i min blogg. Enerud känner jag inte till. Ekman köar jag för på bibl

    SvaraRadera
    Svar
    1. Men nu vet du! Enerud har bl a varit korre i Moskva för SVT. Han har också jobbat där som diplomat.

      Radera
  5. Per Eneruds bok verkar intressant. Och Ekman förstås. Min bokvärld står på bokvagnen och väntar.

    SvaraRadera
  6. Eneruds bok blir jag nyfiken på. Tack för tips!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tror den är mycket läsvärd. Men den "tar slut" innan Putin tågar in i Ukraina.

      Radera
  7. Har läst en bok av Ekman. Tack för övriga tips.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Kanske dags för en Ekman till? Finns att välja på ...

      Radera
  8. Jag känner till Kerstin Ekman men tror inte jag läst något av henne.

    SvaraRadera
  9. Kerstin Ekman är den enda jag känner till, men vi är tyvärr inte riktigt kompatibla. Verkar det.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Så kan det vara! Smaken är ju inte allas gemensamma egendom, s a s.

      Radera
  10. Här var det 24 grader och sol idag, så jag håller helt med dig att jag heller inte har några höstkänslor. La till och med upp bildbevis;-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Överväger faktiskt om inte det kan bli dags för ett dopp igen i helgen ... ser lovande ut på meteorologernas kartor!

      Radera
  11. Tre spännande val, men det är bara Ekman jag kände till.

    SvaraRadera
    Svar
    1. En superkändis och två doldisar ...

      Radera
  12. Min bokvärld är jättebra. Blev så intresserad av Kerstin Ekman efter Händelser tv serien då jag även läste hennes böcker.

    SvaraRadera