torsdag, september 14, 2023

Tack men nej tack!

Inser att jag allt oftare hamnar i bokbloggargänget, trots att jag egentligen vill ägna mig åt många fler/andra ämnen också ... fast ibland uteblir idéerna och inspirationen verkar helt avsomnad. Men böcker är förvisso viktiga i mitt liv, så jag fortsätter plocka upp helgfrågan vecka efter vecka från Mia i bokhörnan. Denna gång lyder den så här: Vilken genre läser du inte alls, motivera varför?

Mig hittar du aldrig med en fantasy-bok i nypan, inte heller något som klassas som sci-fi. Och anledningen? Jag lockas bara inte. Ogillar övernaturliga inslag rent generellt. Det närmaste fantasy jag kommit är nog "Alice i Underlandet" och "Harry Potter". Har köpt rätt många böcker av Terry Pratchett men det har varit presenter till Sonen som gärna besökte Skivvärlden. 

Sci-fi har jag över huvud taget inte varit i närheten av. Det blir tack, men nej tack från mig! Möjligen kan det kallas fördomsfullt, men det är en smäll jag kan ta. Det finns läsning så det räcker och blir över ändå!

Copyright Klimakteriehäxan

11 kommentarer:

  1. gillar viss typ av fantasy, typ Tolkien, och Harry Potter är fantastisk uppväxtskildring.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tror inte just uppväxtskildringen är den som fascinerat ungarna allra mest ...

      Radera
    2. Hannele10:46 em

      hög igenkänningsfaktor

      Radera
  2. intressant dokumentär med Isaac Asimov i svtPlay, gillar science fiction-filmer mer än böcker

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag tackar nej även till filmerna.

      Radera
  3. jag säger aldrig aldrig men i princip gillar jag inte SF, fantasy, skräck, dystopier, feelgood och romance. har inte tid att slösa med

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag kan instämma, fast ibland funkar en feelgood på mig. När inte hjärnan vill bli belastad ... det finns väldigt välskrina feelgood-böcker!

      Radera
  4. Visst är det väldigt tacksamt att det finns så många bokbloggare vars initiativ till nya teman inte sinar. De är så otroligt kreativa - bokbloggarna alltså:-)

    SCI-FI läser inte jag heller. Kollar inte på tv heller. Harry Potter undantaget, men jag såg bara två filmer. Tyckte de var alldeles för långt ifrån böckerna.
    Feelgood är också en genre som jag ogillar.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Feelgood kan passa mig väldigt bra ibland, men inte alltför ofta. I min familj är jag den som förhåller mig svalast till Potter. Dottern har läst alla böckerna ett antal gånger!

      Radera
  5. Jag hoppar helst över s.f och fantasyböcker. Har dock läst en del Harry Potter och det mest för att äldsta barnbarnet och vi skulle resa till London och även besöka Universal Studios under en heldag så jag ville ha lite bakgrund. Å andra sidan gav barnbarnet mig mycket kunskap muntligen.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja Harry Potter intar en särställning faktiskt - men jag har bara läst första boken. Mina barn har plöjt dem alla, inte bara en gång.

      Radera