fredag, september 15, 2023

Fredagsfrågor att fundera på

 Denna vackra men kyliga fredagsmorgon kollar jag som vanligt in Elisa Matildas fem fredagsfrågor. När de är avklarade ska jag packa en liten väska och dra på tågutflykt!

  1. Vem av Astrid Lindgrens karaktärer är din favorit? Svårt val, men det måste nog bli Pippi. Stark, snäll, smart, vet vad hon vill.
  2. Om du kunde åka tillbaka i tiden, vart skulle du åka då? Hälsar på hos Selma på Mårbacka. Hoppas att hon är på gott humör och tar emot!
  3. Vilket var ditt första jobb? Om man menar med lön, så var det som journalist på Arvika Nyheter. Dessförinnan hade jag arbetat flitigt på alla skollov i min pappas affär, men då utgick ingen betalning – fast ett år fick jag en transistorradio när höstterminen började, som tack för hjälpen. Det var stort!
  4. Om utomjordingar landade på jorden, vem skulle du rekommendera dem att prata med? Någon från Flat Earth Society, gänget som "vet" att jorden inte är rund. Borde kunna bli ett intressant samtal.
  5. Om du var tvungen att äta en krita, vilken färg skulle du välja? Vit. Minst tillsatser. Väldigt originell fråga för övrigt!!!
Björktrastungen var nyfiken och kom nästan ända fram till mina fötter!
Copyright Klimakteriehäxan

18 kommentarer:

  1. Selma reste mycket, hoppas hon är hemma! Jag arbetade också i pappas affär, men inte gratis...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag kostade så mycket under skoltiden att jag kan tycka det var rättvist att jag hjälpte till med lite jobb. Tyckte dessutom att det var rätt kul!

      Radera
    2. på den tiden fick föräldrar betala min skola, skolmat, skolböcker, buss 🇫🇮

      Radera
    3. Det var samma sak för mig, tillkom dessutom inackorderingsrum och mat ... jag var dyr i drift, helt enkelt!

      Radera
  2. som journalist var inget dåligt första jobb. Jag var på ett äldreboende på 80 talet och det var en hemsk upplevelse.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag kallades väl "aspirant" eller något, men det blev i a f starten på min yrkesbana.

      Radera
  3. Man var glad för det lilla tillskott som ett jobb gav under loven. Sedan var det ju inte alltid så roliga jobb man fick, men nya människor var kul att träffa.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jobb som låter en träffa folk är klart att föredra.

      Radera
  4. Det har alltid varit roligt att pröva nya jobb, nya bekantskaper. En udda fråga, den sista, helt oacceptabel 😂
    Trevlig helg!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Med nyfikenhet kan man komma långt!

      Radera
  5. Ja, Pippi gjorde avtryck! Kul med Selma på Mårbacka ;-)
    Å så spännande med tidningsjobbet!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Som nybörjare på tidning lärde jag mig mer på ett år än nåt annat år i livet, möjligen med undantag för det allra första.

      Radera
  6. Säger bara Pippi och vit krita - där är vi helt överens, fast av olika anledningar;-)
    Sedan lärde jag mig nåt nytt igen - Flat Earth Society. Visste inte ens att den fanns...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Flat Earth S borde naturligvtis inte finnas. Men de finns.

      Radera
  7. Jag som tittat en bra stund på Selma idag, inifrån Dalarnas museum ut över ån där hon sitter så tankfull och still. Ännu en Pippi, är det bara Pippi som gäller bland mina bloggvänner! Du drogs till journalistiken redan tidigt du. Ha en trevlig tufftuff-resa

    SvaraRadera
    Svar
    1. Selma-rummet på dalamuseet är jättefint!

      Radera
  8. vit krita fick det ju vara om det skulle vara någon krita alls. björktrastar är inte så vanliga nuförtiden

    SvaraRadera
    Svar
    1. Oj jag ser björktrast hela tiden - kallas ju ibland snöskata.

      Radera